چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان رهبری تحولآفرین، بازاریابی داخلی و گرایش کارآفرینانه در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب صورت گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی و بهصورت توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل 320 نفر از کارشناسان و سرپرستان بیست ادارة تابعة مدیریت تدارکات و امور کالا بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، 143 نفر نمونه درنظر گرفته شد. جمعآوری دادهها براساس پرسشنامة استاندارد انجام گرفت که روایی آن را اعضای هیئتعلمی دانشگاه و پایایی آن را روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تأیید کرد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS-2 صورت پذیرفت. نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین بر گرایش کارآفرینانه با شدت (409/0)، رهبری تحولآفرین بر بازاریابی داخلی با شدت (493/0) و همچنین، بازاریابی داخلی بر گرایش کارآفرینانه با شدت (381/0) تأثیر دارد و درنهایت بازاریابی داخلی در تأثیر رهبری تحولآفرین بر گرایش کارآفرینانه با شدت (188/0) بهعنوان میانجیگری جزئی تأثیرگذار است.
The present study evaluates relationship between Transformational leadership، Internal Marketing and Entrepreneurial Orientation of departments within the material procurement management at national Iranian south oil company. The purpose of this research is based on the type of application، as a method of obtaining data from a descriptive and correlation method. Statistic population included of 320 experts and managers working in departments within the material procurement management that using stratified random sampling and Cochran formula، 143 selected as the sample size. Data was gathering by questionnaire that validity of faculty members and reliability using a composite reliability and Cronbach's alpha confirmed. Data analysis using structural equation modeling (SEM) with partial least squares (PLS) approach and Smart PLS software conducted. Results indicated a positive influence of Transformational leadership on entrepreneurial orientation (0.409)، Transformational leadership on internal marketing (0.493) as well as internal marketing on entrepreneurial orientation (0.381) and internal marketing as a mediator in the effect of Transformational leadership on entrepreneurial orientation intensity (0.188) influence.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات خوزستان تاریخ دریافت : ١٣٩٣/٠٥/٢١ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٠١/٢٥ چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان رهبری تحول آفرین ، بازاریابی داخلی و گرایش کارآفرینانه در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب صورت گرفته است .
در این زمینه ، بازاریابی داخلی از مهم ترین گرایش های راهبردی است که در تحقیقات مربوط به بازاریابی، از یک دیدگاه بازاریابی برای ادارة منابع انسانی استفاده می کند ( & Bellou ٢٠٠٨ ,Andronikidis) که به کسب مزیت رقابتی و خلق ارزش پایدار برای سازمان منجر می شود (٢٠٠٢ ,Papasolomou-Doukakis).
کانگر و کاننکو (١٩٩٨) نیز بیان میکنند رهبران تحولی، از نظر ماهیت به تغییر و رفتار کارآفرینانه در سازمان گرایش دارند (عربیون و همکاران ، ١٣٩٢)، به طوریکه در پژوهش دیگری بیان شده است رهبری تحول آفرین بر تمام ابعاد گرایش کارآفرینانه اثر مثبت دارد (٢٠١٣ ,ncerO).
آزمون فرضیه های پژوهش در این مرحله ، آثار رهبری تحول آفرین (متغیر مستقل ) بر گرایش کارآفرینانه (متغیر وابسته ) و همچنین نقش میانجی بازاریابی داخلی در دو حالت اعداد معناداری (با استفاده از فرمان خودگردان سازی) برای بررسی فرضیه ها و تخمین استاندارد (با استفاده از فرمان PLS Algorithm) برای بررسی شدت تأثیر متغیرها بر هم ، بررسی و نتایج در جدول ٤ درج میشود.
این وضعیت نشان می دهد متغیر بازاریابی داخلی نقش میانجی گری جزئی ١ را بین رهبری تحول آفرین و گرایش کارآفرینانه ایفا می کند.
” International Journal of Quality & Reliability Management, 25(9), 493.