خلاصه ماشینی:
"اولا،بیان ضرورتهای برنامه ریزی منطقه ای،دلالت بر انتخاب طرح های استانی توسعه از لحاظ سیاست بازرگانی خارجی دارد،اینکه آیا بهتر است تولید و صادرات محصولاتی را تشویق نمود که هزینه تولید آنها نسبت به کالاهای خارجی وارداتی کمتر است و یا تولید و صادرات محصولاتی را که موجب کاهش نیازمندیهای ارزی کشور میگردد؟در این مورد مطالعه منابع تولید کشاورزی و صنعتی پیش رو قرار میگیرد و محاسبات گوناگونی میباید از لحاظ برآورد عوامل تولیدی،مقدار تولید محصولات سود آورتر بر حسب شرایط مبادله در بازار های خارجی که غالبا از بی ثباتی دوره ای نیز متاثر میشوند به عمل آورده شود.
اما در تابلوی امکانات صادراتی که از طرح و نمودار امکانات منطقه ای کشور میباشد و ضمن آن سهم های ارز آوری از بخش های کشاورزی و صنایع محصولات مصرفی و محصولات اختصاصی هر یک از پنج گروه طبقه بندی شده نیز قابل توجه است.
طبقه بندی ارزش سهمیه صادرات استانها در سال 1377 گروه ها\سهم دلاری به(میلیون دلار)\سهم ارزشی درصد به کل\استانهای مشمول طرح توسعه صادرات\تعداد استان\طبقات ارزش میلیون دلار 1\05/2346\39/45\آذربایجان شرقی،خوزستان،خراسان،اصفهان\4\500 تا 700 2\17/1488\79/28\کرمان،فارس،تهران و مرکزی\4\200 تا 500 3\66/549\63/10\همدان،مازندران،آذربایجان غربی و زنجان\5\100 تا 200 4\8/533\32/10\کرمانشاه،یزد،لرستان،گلستان،قزوین،قم و سمنان\7\50 تا 100 5\21/251\87/4\اردبیل،کهکیلویه،چهار محال و بختیاری و استان سیستان و بلوچستان\28\کمتز از 5 تا 50 جمع\89/5168\100\28\حداقل 8/2 حداکثر 664 میبرد و برای این منظور چه بهتر که تابلوی منطقی امکانات و مزیت ها تنظیم گردد که خود نمودار توسعه فرهنگ صادراتی خواهد بود."