چکیده:
هوش و چابکی سازمانی دو متغیر مهم در مدیریت سازمان هستند که در دهههای اخیر توجه اندیشمندان حوزه آموزش عالی به آنها معطوف شده است. در پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت هوش سازمانی و چابکی سازمانی در دانشگاه اصفهان به عنوان نمونهای از نظام آموزش عالی در ایران، رابطه بین این دو متغیر مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی همبستگی بوده که به صورت میدانی انجام شده است. نمونه آماری پژوهش حاضر از بین همة کارکنان ستادی دانشگاه اصفهان (594 نفر)، بر اساس جدول نمونهگیری مورگان (234 نفر) و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش مفاهیم اساسی پژوهش، از پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت (2003) شامل ابعاد بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، تمایل به تغییر، جرات و شهامت، اتحاد و توافق، کاربرد دانش و فشار عملکرد و پرسشنامه چابکی سازمانی اسپایدزر (2007) در قالب مولفههای سرعت، انعطافپذیری، توسعه شایستگیها وپاسخگویی استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز از دو روش آمار استنباطی شامل آزمون تی تک نمونهای و آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاکی از پایین بودن چابکی سازمانی و هوش سازمانی در دانشگاه اصفهان است. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نیز نشاندهنده وجود رابطه مثبت و معنیدار بین هوش سازمانی و چابکی سازمانی است.
Organizational intelligence and organizational agility are two important variables in the management of organization and the effective factors of competitive advantage and keeping pace the organizations with rapid changes in their environment, as the scholars of the organization have been focused on them in recent decades. The current study was a descriptive-correlational study. Study population of this research was selected among all the employees of Isfahan University (594 people), based on Morgan’s sampling table (234 people) by simple random sampling. In order to collect data, two questionnaires including Albrecht’s organizational intelligence questionnaire (2003) and Spitzer’s organizational agility questionnaire (2007) were used. In order to analyze the data, two analytical methods, including one sample t-test and Pearson correlation were used. The results indicate unfavorable organizational agility and intelligence at the University of Isfahan. Pearson's correlation test results indicate the significant positive relationship between organizational intelligence and organizational agility.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطۀ بین چابکی سازمانی و هوش سازمانی در آموزش عالی مطالعۀ موردی: کارکنان ستادی دانشگاه اصفهان The Relationship between Organizational Agility and Organizational Intelligence in Higher Education (Case Study: the Staff of Isfahan University) تاریخ دریافت مقاله: 05/03/94 تاریخ پذیرش مقاله: 12/08/94 ناصر عصاری 1 کیوان فردائی بنام 2 سید علی سیادت 3 رضا هویدا 4 Naser Assari Keyvan Fardaei Benam Seyed Ali Siadat Reza Hoveida چکیده: واژگان کلیدی: .
انعطافپذیری مانع از Organization intelligence Organizational agility Yang & Liu شکنندگی سازمان در برابر ناملایماتی است که از طرف رقیبان یا محیط بر آن وارد میشود.
نتایج بیانگر آن است که وضعیت هوش سازمانی در دانشگاه اصفهان در ابعاد بینش راهبردی (68/1-=t)، سرنوشت مشترک (05/1=t) و اتحاد و توافق (07/1=t) در حد متوسط و در ابعاد تمایل به تغییر (90/5-=t)، جرأت و شهامت (14/2-=t)، کاربرد دانش (31/5-=t) و فشار عملکرد (66/3-=t) در حد پایین است.
برای بررسی سؤال سوم پژوهش مبنی بر بررسی رابطۀ بین چابکی سازمانی و هوش سازمانی نیز از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول (3) ارائه شده است.
توانایی انجام فعالیتها در کوتاهترین زمان ممکن که به عنوان بعد سرعت در چابکی سازمانی مطرح میشود نیز حاکی از ضعف عملکردی دانشگاهها در اجرای سریع تغییرات در فرایندها، ساختار راهبردی و تصمیمگیری سریع برای حل مشکلات و اجرای پیشنهادات است که این امر میتواند با گرایش دانشگاهها به سوی مدیریت سازمان بر مبنای رویکرد سازمان یادگیرنده تحقق یابد."