چکیده:
یکی از چالشهای مطالعات دینی، نبود سنجههای معتبر برای اندازهگیری آن است. در این زمینه کوششهایی شده است؛ اما نگاه به دین در جایگاه یک سرمایه در سنجههای موجود دیده نمیشود. در این مقاله با پایههای علمی و ابزار جهانی، سنجهای برای سرمایه دینی ساخته شده و برای اندازهگیری و تحلیل آن، میان دانشجویان دکتری دانشگاه تربیت مدرس بهکار گرفته شده است. در این بررسی نخست سنجه طراحی و سپس پرسشنامه آن بین نمونه دانشجویان دکتری دانشگاه تربیت مدرس پر شده است. جامعه آماری دانشجویان دکتری دانشگاه تربیت مدرس در گروههای چهار دانشکده اقتصاد و مدیریت، فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم پزشکی توزیع و تکمیل شده است. ماری دانشجویان دکتری دانشگاه تربیت مدریروش گردآوری دادهها مصاحبه با ابزار پرسشنامه و تحلیل با روشهای آماری و رگرسیونی است. یافتهها نشان میدهد دسترسی به منابع سرمایه اجتماعی دینی در میان مردان، متأهلها، رشتههای علوم انسانی و مدیریت و اقتصاد بیشتر است.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله با پایههای علمی و ابزار جهانی، سنجهای برای سرمایه دینی ساخته شده و برای اندازهگیری و تحلیل آن، میان دانشجویان دکتری دانشگاه تربیت مدرس بهکار گرفته شده است.
از برآورد این الگو در نرمافزار E-VIEWS با روش OLS یافتههای زیر به دست میآید: جدول 9: نتایج برآورد الگوی 1، اثر دانشجوی علوم انسانی بودن روی سرمایه اجتماعی دینی پرستیژ بالا متغیر توضیحدهنده, ضریب, آماره t, آلفا عرض از مبدأ, 0.
از برآورد این الگو یافتههای زیر به دست میآید: جدول 10: نتایج برآورد الگوی 2، اثر دانشجوی فنی و مهندسی بودن روی سرمایه اجتماعی دینی پرستیژ بالا متغیر توضیحدهنده, ضریب, آماره t, آلفا عرض از مبدأ, 0.
از برآورد این الگو یافتههای زیر حاصل میشود: جدول 11: نتایج برآورد الگوی 3، اثر دانشجوی علوم پزشکی بودن روی سرمایه اجتماعی دینی پرستیژ بالا متغیر توضیحدهنده, ضریب, آماره t, آلفا عرض از مبدأ, 0.
از برآورد این الگو یافتههای زیر به دست میآید: جدول 12: نتایج برآورد الگوی 4، اثر دانشجوی مدیریت و اقتصاد بودن روی سرمایه اجتماعی دینی پرستیژ بالا متغیر توضیحدهنده, ضریب, آماره t, آلفا عرض از مبدأ, 0.
الگوی 8 (به تصویر صفحه مراجعه شود) از برآورد این الگو در نرمافزار E-VIEWS با روش OLS یافتههای زیر حاصل میشود: جدول 16: نتایج برآورد الگوی 8، اثر دانشجوی مدیریت و اقتصاد بودن روی سرمایه اجتماعی دینی پرستیژ پایین متغیر توضیحدهنده, ضریب, آماره t, آلفا عرض از مبدأ, 0.
از بررسی این چهار الگو نتیجه میشود که دانشجویان علوم انسانی و مدیریت و اقتصاد و کسانی که دانشجوی حوزه هستند، دسترسی بیشتری به سرمایه اجتماعی دینی پرستیژ پایین دارند.