چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی در تعامل با سبک های یادگیری (وابسته به زمینه و نابسته به زمینه) بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهرستان ارومیه، انجام گرفته است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و براساس طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهرستان ارومیه بوده اند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 124نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند (چهارکلاس درس؛ دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل). محتوای درس در گروه آزمایشی به شیوه یادگیری مشارکتی و در گروه کنترل به شیوه سنتی ارائه گردیده است. جهت اندازه گیری میزان پیشرفت تحصیلی از آزمون پیشرفت تحصیلی با ملاحظات تامین روایی و پایایی، استفاده گردیده است. برای اندازه گیری سبک های یادگیری وابسته به زمینه و نابسته به زمینه، از آزمون گروهی اشکال نهفته ویتکن استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد؛ پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بیشتر بوده است. روش مشارکتی با در نظر گرفتن سبک یادگیری بر نمرات پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، تاثیر مثبت داشته است همچنین در شرایطی که سبک یادگیری آزمودنی ها وابسته به زمینه باشد، روش مشارکتی نسبت به روش سنتی، تاثیر بیشتر بر میزان پیشرفت تحصیلی آزمودنی ها دارد.
This research aims to study the effect of cooperative learning whit cognitive styles on developing of students academic achiviment in mathematices in high school.the research method is a kind of experimental research design (Pre and Post test)whit control group and randomly choosing strategy.the target population is consisted of the whole student ofgirl high school in Ourmea among which 124 numbers of female students was selectedso as to measure therahe of academic achevemant ، and cognitive styles، the researchers have been used academic achevament test and Vitcins grouped embedded figures(GEFT).For deta analysis used (ANCOVA).the results of the analysis deta indicated that the development of academices achievement in ex perimental group using cooperative learning method were more than control group.using cooperative learning with cognitive styles have been positive effect on academic achievement .when the cognitive styles of student was Field dependent the development of academics achievement of using cooperative learning method was more than traditional learning method