خلاصه ماشینی:
برای بیان روش صحیح تحقیق در این موضوع نخست باید مفهومشناسیای دقیق نسبت به واژة فطرت و فطری صورت گیرد و معنای مورد بحث از میان معانی متعدد و نزدیک به محل نزاع مشخص، و سپس ویژگیهای امور فطری بیان شود.
در بحث از ویژگیهای امور فطری، در این نظریه اثبات شده است که فطریات، ویژگیها وشاخصههایی دارند و روشهای اثبات هر یک از ویژگیها، با روش اثبات ویژگی دیگر متفاوت است؛ یعنی روش اتبات غیراکتسابی بودن با روش اثبات عمومی بودن متفاوت است و اثبات کردهایم که از ویژگیهای یکی نمیتوان دیگری را اثبات کرد.
حاصل سخن اینکه، در این نظریه پس از تعیین معنای مورد نظر از فطری و ویژگیها و اقسام فطریات، روش یا روشهای اختصاصی تحقیق در هر یک از ویژگیها و اقسام امور فطری به تفکیک بیان شده است.
در این مرحله بر اساس نظر مشهور میگوید اگر امور فطری دارای سه شاخصة غیراکتسابی بودن، عمومی بودن و تبدیلناپذیر بودن باشد، باید راههای شناخت اثبات هر یک از این سه شاخصه را بیان کرد.
4. در گام چهارم باید راههای شناخت و اثبات عمومی بودن را بیان کنیم چون یکی از شاخصههای اصلی فطریات عمومی بودن است؛ در این مرحله چهار طریق بررسی شده است: الف.
راههای بیان شده از سوی فیلسوفان مسلمان، از نظر عناوین کلی، در بیشتر موارد با نظریه ارائهشده مشترک است؛ اما از جنبههای ذیل، با دیدگاه نگارنده اقتراق دارد: الف) در دیدگاه فیلسوفان مسلمان چون امر فطری مورد تحلیل قرار نگرفته، این نکته مورد توجه قرار نگرفته است که ادعای فطری بودن یک امر چندین ادعای مستقل را دربردارد و هرکدام از این ادعاها نیاز به بیان روش شناخت و اثبات ویژه خود دارد و ادعای فطری بودن در هریک از اقسام فطریات، شیوه کلی متفاوتی با شیوة اثبات فطری در قسم دیگر دارد.