چکیده:
شناخت ماهیت ارتباط علی میان متغیرهای اقتصادی برای سیاستگذاران و برنامهریزان اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، مطالعه حاضر علیت گرنجری میان شاخص قیمت تولید کننده (PPI) و شاخص قیمت مصرفکننده (CPI) را برای اقتصاد ایران بررسی میکند. از نقطه نظر سیاستی، نتایج مطالعه می توانند سیاستگذاران اقتصادی را در اتخاذ سیاستهای مؤثر ضد تورمی آگاه سازند. برای این منظور، دادههای ماهانه دوره زمانی 1369 تا 1390 به کار گرفته شده اند. نتایج آزمون همانباشتگی نشان می دهد که ارتباط تعادلی بلندمدتی میان این متغیرها وجود دارد. بر اساس آزمون هسیائو، در هر دو افق زمانی کوتاه مدت و بلندمدت، علیت دوطرفه میان CPI و PPI وجود دارد. آزمون تودا و یاماموتو نیز بر ارتباط علی دوطرفه میان متغیرها دلالت دارد. با این حال، به نظر می رسد که علیت از PPI به CPI قویتر از CPI به PPI است که فرضیه کاشینگ و ام. سی. گاروی (1990) را تأیید می کند.
Understanding the nature of the causal relationship among economic variables is crucial for the economic policy-makers and planners. So، this study investigates Granger causality between producer price index (PPI) and consumer price index (CPI) for the economy of Iran. From a policy-making point of view، the findings of the study may inform economic policy-makers in pursuing effective anti-inflationary policies. To this end، monthly data are used over the period 1990- 2011. The results of the cointegration test indicate that there is a long-run equilibrium relationship between these variables. According to Hsiao test، there is bi-directional causality between consumer price index (CPI) and producer price index (PPI) in both short-run and long-run. Toda and Yamamoto test also indicate the bi-directional causal relationship between the variables. However، it seems that causality from PPI to CPI is stronger than that from CPI to PPI، supporting the Cushing and McGarvey (1990) hypothesis.
خلاصه ماشینی:
اگرچه تئوري اقتصادي دلالت دارد که قيمت هاي توليدکننده محرک قيمت هاي مصرف کننده هستند، بررسي دقيق ايجاد شاخص هاي PPI و CPI و به کارگيري منطق اقتصادي پيچيده تر، نشان مي دهد که اين ارتباط ممکن است به ٢ دليل ضعيف باشد: ١- فرايند توليد کالاها هميشه از يک زنجيره ساده توليد تبعيت نمي کند.
مطالعات مختلف براي کشورها و دوره هاي زماني مختلف ، نتايج متفاوتي ارائه داده اند؛ به طوري که ، در برخي مطالعات تجربي، عليت دوطرفه ميان اين متغيرها و در برخي ديگر، عليت يک طرفه ميان آنها نتيجه شده و در تعداد محدودي از مطالعات نيز ارتباط ميان اين دو شاخص بسيار ضعيف بوده يا به لحاظ آماري معنيدار نبوده است .
تيواري (٢٠١٢ Tiwari) با استفاده از داده هاي ماهانه دوره زماني ژانويه ١٩٥٧ تا فوريه ٢٠٠٩ عليت گرنجري ميان شاخص قيمتي مصرف کننده و شاخص قيمتي توليد کننده را براي هندوستان تجزيه و تحليل کرد.
آنها با استفاده از داده هاي ماهانه دوره زماني ژانويه ٢٠٠١ تا آگوست ٢٠٠٨ و با به کارگيري چارچوب VAR نشان مي دهند که CPI علت گرنجري PPI مي باشد و مي تواند با يک وقفه ٣-١ ماهه در پيش بيني آن به کار گرفته شود.
Ghazali et al) در مطالعه خود به بررسي ارتباط ميان شاخص قيمتي مصرف کننده (CPI) و شاخص قيمتي توليد کننده (PPI) با استفاده از داده هاي ماهانه دوره زماني 1.
در اين مطالعه ، براي آزمون عليت گرنجري ميان متغيرهاي تحقيق ، روش تودا و ياماموتو و نيز مدل تصحيح خطاي برداري ٢ (VECM) با رويکرد هسيائو به کار گرفته شده اند.