چکیده:
پژوهش حاضر به منظور انجام فراتحلیلی بر پژوهشهای انجام شده در زمینه عوامل فردی و خانوادگی مؤثر در اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی انجام شد. روش: بدین منظور 25 پژوهش جمعآوری و پس از ورود اطلاعات به نرم افزار CMA2و تحلیل حساسیت، یک پژوهش که نسبت به سایر پژوهشها پرت بود از جمع پژوهشها حذف و 24 پژوهش تحلیل شد. میانگین اندازه اثرr در عوامل فردی 22/0 و عوامل خانوادگی14/0 به دست آمد که با توجه به معیار کوهن پایینتر از متوسط گزارش میشوند. در بررسی اندازه اثر تفکیکی عوامل، متغیرهای عملکردتحصیلی، بحران هویت، هوش، راهبردهای مقابلهای، حافظهکاری و مدیریت رفتاری والدین دارای اندازه اثر بیشتر از متوسط و معنادار بودند. با توجه به معنیداری آمارهQ در پژوهشهای مورد بررسی متغیرهای جنس، جامعه آماری، ابزار پژوهش، روش نمونهگیری و سن به عنوان متغیرهای مداخلهگر وارد تحلیل شدند. در مدل اثرات تصادفی مربوط به عوامل فردی نقش تعدیلکننده متغیر جنس، جامعه پژوهش و ابزار در سطح 05/0 معنی دار شد اما در عوامل خانوادگی فقط متغیر جنس و جامعه پژوهش معنیدار به دست آمد. آزمون تفاوت Z در پژوهشهای مربوط به عوامل فردی نشانگر معنیداری تفاوت اندازه اثر به دست آمده در همه متغیرهای مداخلهگر است که در بررسی عوامل خانوادگی این تفاوت در متغیر جنس، جامعه پژوهش، ابزار و روش نمونهگیری مشاهده شد.با توجه به بالا بودن میانگین اندازه اثر در متغیرهای یاد شده پژوهشگران و درمانگران باید به اهمیت این عوامل در بررسی و درمان اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی توجه داشته باشند. همچنین پژوهشگران در پژوهشهای آینده خود متوجه نقش تعدیلکنندهها باشند.
خلاصه ماشینی:
آزمون تفاوت Z در پژوهش های مربوط به عوامل فردی نشان گر معنیداری تفاوت اندازه اثر به دست آمده در همه متغیرهای مداخله گر است که در بررسی عوامل خانوادگی این تفاوت در متغیر جنس ، جامعه پژوهش ، ابزار و روش نمونه گیری مشاهده شد.
Fuemmeler, Kollins & McClernon هیچ عاملی به تنهایی به عنوان علت اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی شناخته نشده است ، تصور میشود که این اختلال در نتیجه تعاملات پیچیده بین ژنتیک ، محیط و عوامل زیستی میباشد (کالینگ ، گنکالوس ، تانوک و کاستلانوس ١، ٢٠٠٨).
Dineen & Fitzgerald روش پژوهش در این پژوهش از فراتحلیل به عنوان یک فن آماری جهت تعیین ، جمع آوری، ترکیب و خلاصه کردن یافته های پژوهشی مرتبط با نقش عوامل فردی و خانوادگی در اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی استفاده شد.
نتایج فراتحلیل متغیرهای تعدیل کننده در بررسی عوامل فردی مؤثر در اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی شاخص های آماری دفعات خطای میانگین CI %٩٥ آزمون آزمون ( به تصویر صفحه مراجعه شود)فهرست ٢٤ متغیر خانوادگی بررسی شده در این پژوهش در جدول شماره ٤ ارایه شده است .
Valera & Seidman که نارساخوانی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه -بیش فعالی به کرات دیده میشود.