چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازیهای آموزشی رایانهای بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. به همین منظور با اجرای یک پژوهش آزمایشی از بین تمامی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی مدارس شهر خرم آباد، 40 نفر از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی به دوگروه آزمایش وکنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه انگیزشی ولرند بود. پیشآزمون انگیزش تحصیلی در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. در گروه آزمایش، نخست معلم درس خود را ( چهار عمل اصلی) به طور کامل به دانشآموزان ارایه داد و از بازی رایانهای به عنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفاهیم ریاضی، به روش مرسوم خود ادامه داد. سپس پسآزمون انگیزش تحصیلی توسط پژوهشگر اجراء شد. تحلیل داده ها با استفاده از اندازهگیری مکرر نشان داد که پس از آموزش تفاوت معناداری در انگیزش تحصیلی گروه آزمایشی درمقایسه با گروه کنترل ایجاد شد(001/0 p≥). نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که استفاده از بازیهای رایانهای آموزشی ریاضی در مفهوم جمع، تفریق، ضرب و تقسیم باعث افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی میشود. براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد می شود که در آموزش مفاهیم ریاضی از فناوریهای نوین آموزشی به ویژه بازی های رایانهای استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
در گروه آزمایش ، نخست معلم درس خود را ( چهار عمل اصلی) به طور کامل به دانش آموزان ارایه داد و از بازی رایانه ای به عنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که استفاده از بازیهای رایانه ای آموزشی ریاضی در مفهوم جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم باعث افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی میشود.
در گروه آزمایش ، نخست معلم درس خود را در مفهوم مورد نظر به طور کامل به دانش آموزان ارایه داد و از بازی رایانه ای به عنوان تمرینی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بازی رایانه ای آموزشی ریاضی در مفهوم جمع ، باعث افزایش یادگیری و انگیزه ی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی در درس ریاضی میشود، اما باعث افزایش یادداری در آن ها نمیشود.
اخواست ، بهرامی، معصومه پور و بیگلریان (١٣٨٨) پژوهشی تحت عنوان "تاثیر بازیهای آموزشی بر میزان یادگیری برخی از مفاهیم ریاضی در دانش آموزان پسر کم توان ذهنیآموزش پذیر" انجام داده اند.
Reis استفاده از بازیهای آموزشی رایانه ای در مقایسه با روش سنتی و معمول بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری در درس ریاضی موثر است .
فرضیه پژوهش : استفاده از بازیهای آموزشی رایانه ای در مقایسه با روش سنتی و معمول بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی موثر است .