چکیده:
هدف: هدف این پژوهش شناخت وضعیت بهداشت کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مستقر در شهر تهران است. روششناسی: روشاین پژوهش پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 20 کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتی و آزاد شهر تهران است که با استفاده از سیاهه وارسی ای محقق ساخته دادههای مرتبط با هفت شاخص بهداشت کتابخانه جمعآوری گردید. دادههای به دست آمده از سیاهه وارسی با استفاده از نرمافزارها و تکنیکهای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای رتبهبندی مؤلفههای پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شده است. یافتهها: تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان میدهد که کتابخانههای مرکزی دانشگاهی تهران، در خصوص مجموع شاخص بهداشت و سلامت 18 درصد در وضعیت نامناسب، 40 درصد در وضعیت متوسط، 36 درصد در وضعیت مناسب و 3 درصد در وضعیت بسیار مناسب قرار دارند و در 3 درصد از کتابخانهها این شاخص ها رعایت نشده است. نتیجهگیری: وضعیت بهداشت و سلامت محیط کار در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مستقر در شهر تهران با در نظر گرفتن مؤلفههای بهداشت و سلامت محیط کار در سطح متوسط قرار گرفتهاند و تا حدودی موفق عمل کردهاند.
خلاصه ماشینی:
1. Senyah; Bruce Lampte, 2011 یافته های پژوهش وضعیت بهداشت کتابخانه های مرکزی دانشگاهی تهران در زمینه آبدارخانه برای سنجش و اندازه گیری این شاخص ، ١٠ گویه در سیاهه وارسی طراحی گردید که در صورت پاسخ بسیار مناسب به همه گویه ها، هر دانشگاه حداکثر ٥٠ امتیاز میتواند کسب نماید.
وضعیت بهداشت کتابخانه های مرکزی دانشگاهی تهران در شاخص سرویس های بهداشتی برای سنجش و اندازه گیری این شاخص ،٧ گویه در سیاهه وارسی طراحی گردید که در صورت پاسخ بسیار مناسب به همه گویه ها، هر دانشگاه حداکثر ٣٥ امتیاز میتواند کسب نماید.
وضعیت بهداشت کتابخانه های مرکزی دانشگاهی تهران در شاخص بهداشت محیط کار برای سنجش و اندازه گیری این شاخص ،١٤ گویه در سیاهه وارسی طراحی گردید که در صورت پاسخ بسیار مناسب به همه گویه ها، هر دانشگاه حداکثر ٧٠ امتیاز میتواند کسب نماید.
وضعیت بهداشت کتابخانه های مرکزی دانشگاهی تهران در زمینه کنترل حشرات و جوندگان موذی برای سنجش و اندازه گیری این شاخص ،٧ گویه در سیاهه وارسی طراحی گردید که در صورت پاسخ بسیار مناسب به همه گویه ها، هر دانشگاه حداکثر ٣٥ امتیاز میتواند کسب نماید.
وضعیت مجموع شاخص بهداشت و سلامت محیط کار کتابخانه های مرکزی دانشگاهی تهران برای سنجش و اندازه گیری این شاخص ،٥٤ گویه در سیاهه وارسی طراحی گردید که در صورت پاسخ بسیار مناسب به همه گویه ها، هر دانشگاه حداکثر ٢٧٠ امتیاز میتواند کسب نماید.