چکیده:
شــناخت خدا با خود خدا مورد تاکید منابع نقلی بوده و تفاســیر متعددی برای آن ارائه شــده که مهم ترین آن ها از این قرارند: تفسیر اول : شناخت خدا با صنع و ایجاد الهی؛ تفسیر دوم : شناخت خدا با قدرت الهی؛ تفسیر سوم : شناخت خدا با استفاده از راه های الهی؛ تفسیر چهارم : شناخت خدا از طریق بیانات الهی؛ تفسیر پنجم : شناخت خدا از طریق مخلوقات ؛ تفسیر ششم : شناخت خدا از طریق حیثیت وجودی مخلوقات ؛ تفسیر هفتم : شناخت خدا از طریق سلب صفات مخلوقات ؛ تف سیر ه شتم : تقدم شناخت خدا بر شناخت مخلوقات ؛ تف سیر نهم : شناخت خدا با و ساطت خدا؛ تف سیر دهم : شناخت شهودی و حضوری خداوند. مطابق تف سیر برگزیده ، این احادیث بر دو د سته اند: الف . احادیث با قالب امر؛ ب . احادیثی با غیر قالب امر؛ در مورد د سته اول ، تف سیر اول ، دوم و سوم قابل پذیرش نی ستند، زیرا مطابق این تفا سیر، شناخت خدا با خدا تنها راه شـناخت الهی اسـت و امر نمودن به آن ، لغو و منافی با حکمت آمر میباشـد. اما میتوان بقیه تفاسـیر را به عنوان مراتب معنایی و لایه های متعدد فهم پذیرفت . در مورد احادیث دســته دوم ، میتوان بســیاری از این تفاســیر را پذیرفت و به عنوان مراتب معنایی و لایه های متعدد فهم این مضمون مطرح نمود.
خلاصه ماشینی:
پژوهشی در تفسیر تطبیقی شناخت خدا با خدا* چکیده ١ شــناخت خدا با خود خدا مورد تأکید منابع نقلی بوده و تفاســیر متعددی برای آن ارائه شــده که مهم ترین آن ها از این قرارند: تفسیر اول : شناخت خدا با صنع و ایجاد الهی؛ تفسیر دوم : شناخت خدا با قدرت الهی؛ تفسیر سوم : شناخت خدا با استفاده از راه های الهی؛ تفسیر چهارم : شناخت خدا از طریق بیانات الهی؛ تفسیر پنجم : شناخت خدا از طریق مخلوقات ؛ تفسیر ششم : شناخت خدا از طریق حیثیت وجودی مخلوقات ؛ تفسیر هفتم : شناخت خدا از طریق سلب صفات مخلوقات ؛ تف سیر ه شتم : تقدم شناخت خدا بر شناخت مخلوقات ؛ تف سیر نهم : شناخت خدا با و ساطت خدا؛ تف سیر دهم : شناخت شهودی و حضوری خداوند.
احادیثی با غیر قالب امر؛ در مورد د سته اول ، تف سیر اول ، دوم و سوم قابل پذیرش نی ستند، زیرا مطابق این تفا سیر، شناخت خدا با خدا تنها راه شـناخت الهی اسـت و امر نمودن به آن ، لغو و منافی با حکمت آمر میباشـد.
این تفســیر را نمیتوان در مورد آن دســته از روایاتی مطرح نمود که امر به شــناخت خدا با خدا نموده اند، زیرا تنها راه شناخت خدا همان راه هایی ا ست که تو سط خداوند متعال برای شناخت او قرار داده شده اند و راه دیگری وجود ندارد.