چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش سرمایۀ اجتماعی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشتههای کشاورزی در دانشگاه رازی کرمانشاه بود. جامعۀ آماری تحقیق شامل همة دانشجویان سال چهارم کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه بودند ()، که تعداد 154 نفر از آنها به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید (). به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزارهای (SPSSWin21) و (LISREL8.80) استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که رابطۀ مثبت و معنیداری در سطح یک درصد بین سرمایۀ اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سرمایۀ اجتماعی با ضریب مسیر () و ضریب تبیین ()، تأثیر مثبت و معنیداری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد. یافتههای این مطالعه میتواند به مدیران، برنامهریزان و آموزشگران نظام آموزش عالی کشاورزی در جهت بهبود پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشتههای کشاورزی کمک نماید.
خلاصه ماشینی:
بنابر اين ، مدل مفهومي تحقيق تأييد ميشود و براساس نتايج مدل هاي مسير در حالت استاندارد و معنيداري که در جدول (٨) آمده است ، مشاهده ميشود که سرمايه اجتماعي تأثير مثبت و معنيداري بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان مورد مطالعه دارد (t ١١٤٤ , ٨٣ / ).
علاوه بر اين ، ديگر يافته هاي تحقيق بيانگر وجود رابطۀ مثبت و معنيدار بين مؤلفۀ اعتماد اجتماعي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان مورد مطالعه بود.
همچنين ، نتايج تحقيق نشان داد که بين مؤلفۀ شبکه هاي اجتماعي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان مورد مطالعه رابطۀ مثبت و معنيداري وجود داشت .
به طور کلي نتايج تحليل همبستگي نشان داد که بين سرمايۀ اجتماعي دانشجويان مورد مطالعه و پيشرفت تحصيلي آن رابطۀ مثبت و معنيداري وجود دارد.
همچنين ، نتايج تحليل مسير نشان داد که سرمايۀ اجتماعي با ضريب مسير ٨٣ درصد تأثير مثبت و معنيداري بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان مورد مطالعه داشته است .
Social capital and educational attainment: A study of undergraduates in faculty of education, the Alberta journal of educational research, 47 (1): 24- 39.
The influence of family and community social capital on educational achievement.
Parental Education and Social and Cultural Capital in Academic Achievement.
Social capital and educational achievement: The PISA 2000 results.
Cultural, social and economic capital effects on children’s employment and educational success.
Social capital and education.