چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس خودکارآمدی انضباطی در معلمان مدارس بود. به این منظور تعداد 180 نفر (77 زن و 103 مرد) از معلمان مدارس شهرستان خاف به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه خودکارآمدی انضباطی و خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این مقیاس از دو عامل کارآمدی نظم آموزشی و کارآمدی نظم شخصی اشباع شد. همچنین، تحلیل عاملی تأییدی برازندگی مدل و ساختار روابط درونی گویهها را تأیید کرد. اعتبار مقیاس خودکارآمدی انضباطی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 79/0 و هرکدام از خرده مقیاسها شامل کارآمدی نظم آموزشی 701/0 و کارآمدی نظم شخصی 698/0 به دست آمد که نشان از قابلیت بالای ابزار بود. درنهایت با توجه به ویژگیهای روانسنجی قابلقبول میتوان از پرسشنامه خودکارآمدی انضباطی در جامعه معلمان مدارس بهعنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"Content Psychometric Properties of Effort-Reward Imbalance Questionnaire (ERIQ) among Teachers Ebrahim Aryani Ali Khaleghkhah Esa Ja’fari Ali Moghadamzadeh Relationship between Achievement Goal Orientations and Academic Wellbeing: The Mediating Role of Achievement Emotions Sara Hakami Omid Shokri The Triangulation Study of the Congruence between Post-graduate Students’ Academic Language Skills and the Language Skills Measured by the General English Section of the National Iranian PhD Entrance Exam Shiela Kheirzadeh Seyyedeh Susan Marandi Mansoor Tavakoli Construction and Validation of a Questionnaire to Measure the Students' Perceptions of Social Constructivist Learning Environments Marziye Haghayghi Hossien Kareshki Evaluating the Quality of Educational Services in University of Science and Culture based on SERVQUAL Model from Students’ Viewpoints Zahra Heydari Reza Mohammadi A structural Model of the Relationship between Achievement goals, Attitude to Plagiarism and Academic Performance in Students Yasamin Abedini Psychometric Characteristics of Persian Prescription of Discipline Self-efficacy Scale (DES) in Schools' Teachers Afzal Akbari Balootbangan Masoumeh Khosravi Emadedin Ahrari مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی برگ درخواست اشتراک فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی برای اشتراک فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، فیش بانکی به مبلغ 000,200 ریال (برای مدت یک سال) را به حساب شماره 2172119004008 نزد بانک ملی ایران (شعبه بهجت آباد کد 95) به نام سازمان سنجش آموزش کشور، واریز و همراه با اطلاعات زیر به نشانی تهران، خیابان کریم خانزند، بین خیابان استاد نجات اللهی و سپهبد قرنی، پلاک 204، سازمان سنجش آموزش کشور، مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی، دبیرخانه مجله مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی ارسال فرمایید."