چکیده:
آگاهی یافتن نسبت به هویت و حقیقت خود، از جمله مسائل مهم جوامع امروزی است. بنابراین، شناخت عوامل مهم و اثرگذار در فرآیند تکوین هویت شخصی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان مؤلفههای اصلی هوش معنوی با هویت فردی و نقش این عوامل در شکلگیری ساختار هویتی انجام گرفت. نمونة مورد مطالعه شامل 381 نفر( 133 پسر و 248 دختر) از بین دانشجویان 18- 25 ساله دانشگاههای دولتی شهر تهران، بااستفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب بود. ابزار اندازهگیری، پرسشنامة گزارش شخصی هوش معنوی(SISRI-24) و پرسشنامه هویت شخصی بود. دادههای پژوهش بااستفاده از روشهای آماری همبستگی بین متغیرها، رگرسیون چندمتغیره، آزمون تی، و تحلیل واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود بین مؤلفههای هوش معنوی با هویت فردی، رابطهای معنیدار و مثبت وجود دارد(p < 0/0005 ). طبق نتایج این پژوهش، 2/19 درصد واریانس هویت فردی بر اساس هوش معنوی قابل تبیین است. بنابراین، هوش معنوی نقش تعیین کنندهای در پیشبینی هویت پایدار دارد. علاوه بر آن، نتایج، تفاوت معنیداری را در توانایی هوش معنوی و مؤلفههای آن بین دختران و پسران نشان نداد. اما، بین دو گروه تفاوت معنیداری در مقیاس هویت فردی وجود داشت، بهگونهای که دختران در مقایسه با پسران هویت فردی شکل یافتهتری را نشان دادند.
خلاصه ماشینی:
در تبیین هوش معنوی و مؤلفه های ساختاری آن نظرات مختلفی ارائـه شـده اسـت کـه در پژوهش حاضر، از تعریف کینگ ٣(٢٠٠٨)،به دلیل متأخر بودن و تکامل یافتگی نسبت به اغلـب نظریه های موجود، استفاده شده است .
در این مدل ، هوش معنوی به عنوان مجموعه ای از ظرفیت هـای ذهنـی تعریف می شودکه با آگاهی ، یکپارچگی ، کاربرد انطباقی جنبه های غیرمادی و مـاورایی وجـود فرد، هدایت فردبه نتایج حاصل از تفکر وجودی عمیق ، افزایش معنا، شناخت خـود متعـالی و تسلط بر حالات معنوی مشخص می گردد(کینگ و دسیکو٤، ٢٠٠٩).
یافته های این جدول نشان می دهدکه میان مؤلفه هـای هـوش معنـوی و هویـت فـردی ، ارتباط معنی داری وجود دارد(آزمـون دو دامنـه ،٠/٠٠٠٥> p، ٣٨١=n، ٠٣١٣=r).
بر اساس نتایج جدول ٤تفاوت معنی داری در توانـایی هوش معنوی و مؤلفه های آن (تفکر وجودی انتقادی ، ساخت معنی شخصـی و بسـط کیفیـت هوشیاری )بین دختران و پسران وجود نداشت .
/ بر اساس جدول ١،ازبین مؤلفه های هوش معنوی ، مؤلفة ساخت معنی شخصـی ، بـالاترین ضریب همبستگی را با هویت فردی دارد(٠٠٠٠٥>p، ٠٤٠٨=r).
آنگونه که نتـایج حاصـل تفـاوت معنـی داری را در توانایی هوش معنوی و مؤلفه های آن (تفکر وجودی انتقادی ، ساخت معنـی شخصـی ،و بسـط کیفیت هوشیاری )بین دختران و پسران نشان نداد.
Religious involvement, spirituality and personal meaning for life: Existential predictors of psychological well being in community- residing and institutional care elders.
Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, & measure.