چکیده:
جهانی شدن پدیده ای است که با ورود رسانه های جمعی به عرصه زندگی بشر، فرهنگ ها و قومیت ها را در کنار هم قرار داده و شرایطی به وجود آورده که می تواند به بازگشت هویت های قومی کمک کند و این روند را شتاب مضاعف دهد و افکار برتری قومی و نژادی را کم رنگ کند، همچنین می تواند شرایطی به وجود آورد تا در این فضا گروه قابل توجهی از گروه های قومی در جهت استیفای حقوق از دست رفته خود اقدام کنند.کاربران گروه قومی کرد نیز به عنوان یکی از گروه های قومی حضور فعالی در این فضا دارند که چگونگی شیوه های بازنمایی هویت آنان، و عواملی بر بازنمایی هویت کردها نقش دارند قابل بررسی است.در این مقاله با استفاده از نمونه گیری ازحداقل 200 صفحه فیس بوک کاربران کرد نمادها را احراز و با استفاده از روش تحقیق پیمایش برخط با تکنیک مصاحبه آنلاین و تحلیل محتوا و همچنین بهره گرفتن از نظریه های ارتباطی فضای نوین مجازی و هویت آنان ها رامورد بررسی نمود.گروه قومی کرد ازعناصر هویتی که شامل سرزمین، زبان، دین، پرچم، پوشاک،آداب و رسوم، هنر، نیاکان و مفاخر، آیین ها، اسطوره ها و حماسه ها، موسیقی، سرودها و ترانه ها، نام و اسامی و بطور کلی فرهنگ و تاریخ مشترک می شود، برای ابرازموجودیت و تمایز خود از دیگران استفاده می کنند. این فاکتورهای نمادین سازنده تمایزات و بوجودآورنده انواعی از مرزبندی های درونی و بیرونی در میان اقوام می باشند که از دیدگاه جامعه شناختی عوامل آن در این مقاله مورد تحلیل و تبیین جامعه شناختی قرار می گیرند.
خلاصه ماشینی:
جهاني شدن ، اينترنت ؛ هويت قومي مجازي 1 آذر رشتياني علي احمد باوندپور٢ تاريخ دريافت : ١٣٩٢/٧/٢٧ تاريخ پذيرش : ١٣٩٢/١١/٦ چکيده جهاني شدن پديده اي است که با ورود رسانه هاي جمعي به عرصه زندگي بشر، فرهنگ ها و قوميت ها را در کنار هم قرار داده و شرايطي به وجود آورده که مي تواند به بازگشت هويت هاي قومي کمک کند و اين روند را شتاب مضاعف دهد و افکار برتري قومي و نژادي را کم رنگ کند، همچنين مي تواند شرايطي به وجود آورد تا در اين فضا گروه قابل توجهي از گروه هاي قومي در جهت استيفاي حقوق از دست رفته خود اقدام کنند.
بنابراين براي تبيين و تشريح کامل سؤالات و اهداف مورد نظر در اين تحقيق ، ضمن به برخي نظريات مربوط به جهاني شدن ، هويت و فضاي مجازي که براي تشريح نتايج تحقيق لازم است ، پرداخته مي شود: با توجه به اينکه تکنولوژي در جوامع بشري زمينه ساز تحولات اقتصادي - اجتماعي است ، لذا به نظر مي رسد که امروزه با تحولات عظيمي که در حوزه ارتباطات اجتماعي به علت وجود و حضور تکنولوژي هاي نوين ارتباطي رخ داده ، رفتارهاي اجتماعي و همين طور نحوة انديشيدن افراد جامعه تحت تأثير قرار گرفته است ، شناخت ها وسعت ، و باعث تغيير در شکل ارتباطات و تمام زواياي زندگي انسان ها شده است .