چکیده:
هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی برنامه درسی بین رشتهای آموزش سواد زیست محیطی در دوره متوسطه و از نوع توصیفی – پیمایشی بوده است. در این راستا ابتدا، چارچوب پیشنهادی آموزش سواد زیست محیطی در قالب عناصر چهارگانه برنامه ی درسی (هدف، محتوا، روشهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی) و شامل سه مولفه دانش، مهارت و نگرش زیست محیطی، تدوین و در اختیار متخصصان محیط زیست و برنامه ریزان درسی، قرار داده شد. نتایج آزمون توزیع دو جملهای و t تک گروهی در سطح (05/0≤P) نشان دهنده اهمیت گویهها از دیدگاه متخصصان بوده است. سپس چارچوب برنامه درسی سواد زیست محیطی مورد تایید متخصصان، از طریق تعداد 108 نفر از دبیران زن و مرد، دروس زیست شناسی، شیمی و جغرافیای دوره متوسطه شهرستان آمل در سال تحصیلی 93-92 در قالب پرسشنامه، مورد نظرسنجی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از طریق روش تحلیل عاملی تاییدی، با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. نتایج اعتبارسنجی نشان دهنده برازش مناسب مدل پیشنهادی براساس آزمون خی دو (38/1062=x2 و 000001/=0P) و شاخصهای خطای مجموع مجذورات میانگین (065/0 = RMSEA) و واریانس باقیمانده (054/0RMR=) بوده است.
خلاصه ماشینی:
در این راستا ابتدا، چارچوب پیشنهادی آموزش سواد زیست محیطی در قالب عناصر چهارگانه برنامه ی درسی (هدف، محتوا، روشهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی) و شامل سه مؤلفه دانش، مهارت و نگرش زیست محیطی، تدوین و در اختیار متخصصان محیط زیست و برنامه ریزان درسی، قرار داده شد.
دستیابی جهانی به این هدف برای تمام سنین و از طریق نظامهای آموزشی رسمی و غیررسمی و به کارگیری دانش و روشهای همه رشتهها از طریق ایجاد آگاهی، دانش، نگرش، مهارت و مشارکت است که باید به عنوان راهنمای پایهای تدوین برنامه درسی زیست محیطی باشد ، (Hungerford " et al.
نامگذاری دهه 2014- 2005 بنام دهه «آموزش برای توسعه پایدار» (Education for Sustainable Development) از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تمامی مباحث دستور کار 21 و نتایج کنفرانس ریو+20 پیوند دارد (2008 ،" et al ( Mirdamadi که سواد زیست محیطی را در وسیعترین معنای خود، رشد آگاهی، کسب دیدگاههای جدید، ارزشها، نگرشها، مهارتها و رفتار در قالب فرایندهای رسمی و غیررسمی برای دستیابی به یک محیط زیست پایدار اعلام نمودهاند Unesco, 2000)).
شکل شماره 1 چارچوب پیشنهادی اعتبارسنجی نهایی شده برای برنامه درسی تلفیقی سواد زیست محیطی دوره متوسطه را در قالب چهار عنصر هدف، محتوا، روش و ارزشیابی نشان میدهد.
Integrated Approach; A Suitable Approach for Designing and Developing an Environmental litracy Curriculum in Higher Education System international journal of psychology and behavioral research.