چکیده:
 روش­ کار: مطالعه حاضر به­‌صورت کاربردی بوده که در سال 94-93 انجام گردید. جامعه آماری پژوهش شامل روسا، مدیران، اعضای هیئت علمی و صاحب‌نظران مراکز بهداشتی و درمانی بوده‌اند. تعداد 260 نمونه براساس نمونه ­گیری خوش ه­ای از پنج منطقه از کشور انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته با 53 مولفه چابکی بین نمونه‌ها توزیع گردید. روایی سازه‌ای پرسشنامه از طریق آزمون تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با آلفای کرونباخ 97/0 مورد تایید قرار گرفت. داده‌ها پس از جمع‌آوری در نرم‌افزار SPSS، لیزرل وارد شده و با آزمون‌های رگرسیون، کای­ دو و آزمون فریدمن مورد تحلیل قرارگرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که توسعه‌ی مهارت‌های کارکنان (008/0p =)، به‌کارگیری فن­آوری اطلاعات (IT) (008/0p =)، ادغام فرایندها (001/0p =)، حساسیت و پاسخگویی به بازار (000/0p =)، برنامه‌ریزی متناسب (004/0p =)، معرفی خدمت جدید   (008/0p =)، کاهش هزینه‌ها (000/0p =)، رضایت بیمار (005/0p =) و کیفیت خدمات (005/0p =) در چابکی بیمارستان‌های عمومی ایران تأثیر دارد و معرفی خدمت جدید بیشترین رتبه و توسعه مهارت کارکنان کمترین رتبه را کسب نموده‌اند.  نتیجه‌گیری: پاسخگویی سریع به نیازهای روزافزون و متغیر مشتری لازمه‌ی کسب مزایای رقابتی برای بیمارستان‌ها می‌باشد که با ایجاد استراتژی‌های جدید و بهبود زیر­­ساختارها می‌توانند قابلیت‌های چابکی را در خود افزایش دهند.