چکیده:
روش: مطالعه حاضر از نوع همبستگی در قالب طرح پیش بین است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه پنجم مشغول به تحصیل در دبستان های دولتی شهر ساری در سال تحصیلی 94-93 بود که تعداد 254 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رابطه ولی- فرزندی (فاین، ارمورلند و اندروشوبل، 1983) و پرسشنامه پرخاشگری کودکان دبستانی (شهیم، 1385) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفته است. یافته ها: نتایج تحلیل همبستگی حاکی از وجودرابطه منفی و معنادار بین تعامل والد-فرزند (p = 0/005 ، r = -0/79) و ابعاد آن با پرخاشگری کل و خرده مقیاس های آن بود. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که تعامل والد- فرزند می تواند با 99 درصد اطمینان پرخاشگری کودکان را پیش بینی کند. نتیجه گیری:با توجه به رابطه معنادار بین نوع رابطه والد- فرزند با میزان رفتارهای پرخاشگرانه فرزندان، می توان نتیجه گرفت که چگونگی تعامل والدین با فرزندان عامل مهم و تعیین کننده در نوع رفتار کودکان از جمله پرخاشگری آنها است.
Background & purpose: Positive parent-child relationship has an important role in children’s academic، social، and behavioral adaptations. Present study aimed to investigate the associations between parent-child relationship and aggressive behaviors among students.
Method: Present research was a correlational study with predictive design. The study population consisted of all female fifth graders who were studying in public schools of Sari city in 1393-94 academic year. The sample consisted of 254 students that were selected using random cluster sampling method. Data was collected using Parent-child relationship Survey (Fine، Moreland، and schwebel، 1983) and Shahim Aggression questionnaire for children (1385) and analyzed using Pearson correlation coefficient test and multiple regression analysis.
Results: Results of Pearson correlation coefficient test revealed significant negative correlations between parent-child relationship and aggressive behavior among students (r= -0.79، p < 0.001). Moreover، results of regression analysis showed that parent-child relationship could significantly predict aggressive behavior among children with 99 percent confidence.
Conclusion: According to our findings، we can conclude that parent-child relationship quality is a significant and influencing factor in children’s behavior، particularly their aggressive behavior.