چکیده:
زمینه: در ادبیات معاصر سازمان و مدیریت، دو مفهوم "گرایش کارآفرینانه" و "مدیریت دانش"، هر یک به نوبه خود در عملکرد مطلوب کسب وکار، نقش آفرین بودهاند.هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب وکارهای کوچک و متوسط با میانجیگری فرآیند خلق دانش در استان قزوین است.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و دارای رویکرد کمی؛ و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را 392 نفر از مدیران کسب وکارهای کوچک و متوسط استان قزوین تشکیل می دهند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد نمونه 196 نفر انتخاب و به روش نمونه گیری تصادفی 230 پرسشنامه توزیع و 201 پرسشنامه جمعآوری شد. به منظور گردآوری داده ها از سه نوع پرسشنامه استاندارد: خلق دانش، گرایش کارآفرینانه و عملکرد، استفاده شد. داده های گردآوری شده با به کارگیری نرم افزارهای SPSS وLISREL تجزیه و تحلیل شدندیافتهها: یافتهها، نقش میانجیگری خلق دانش (اجتماعیسازی، بیرونیسازی، ترکیب و درونیسازی دانش) را در تاثیر گرایش کارآفرینانه با مولفههای" نوآوری، ریسکپذیری، پیشگامی، کسب وکار جدید، نوسازی راهبردی" بر عملکرد رشد، بهرهوری و سودآوری کسب وکارها نشان داد.نتیجه گیری: مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این است که گرایش کارآفرینانه و خلق دانش بر عملکرد، هم در سطح کسب وکار و هم در سطح آموزش اثر می گذارد. .
خلاصه ماشینی:
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب وکارهای کوچک و متوسط با میانجیگری فرآیند خلق دانش در استان قزوین است.
به منظور پاسخ Entrepreneurial Orientation به محیط رقابتی و پویا، شرکتها نیاز دارند که به صورت مداوم، گرایش کارآفرینانه را به درون فعالیتهای استراتژیک، به منظور کسب اهداف سازمانی و دستیابی به عملکرد برتر با تمرکز بر استفاده از فرآیند خلق دانش انتقال دهند (لی هوی ، هاونگ ون، تسای تین، 2009، ص 440).
در تحقیق حاضر، با توجه به محدودیتهای موجود در کسب وکارهای کوچک و متوسط و به منظور افزایش مزیت رقابتی و عملکرد آنها، برآن هستیم تا رابطۀ بین گرایش کارآفرینی و عملکرد سازمانی را در سازمانهای کوچک و متوسط بررسی نموده، به اثر میانجیگری خلق دانش بر این رابطه بپردازیم.
بر اساس نتایج تحقیق مقدار ضریب مسیر برای دو متغیر گرایش کارآفرینانه و عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط با میانجیگری متغیر خلق دانش برابر با 584/0 است که دارای مقدار t بالاتر از 96/1 بوده و در سطح 01/0 درصد معنادار است.
لذا: فرضیه شماره 4 تحقیق پذیرفته میشود که بیان میکند متغیر خلق دانش نقش میانجی در رابطه بین تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط دارد.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر، مدل مفهومیای را به منظور آزمودن نقش میانجیگری فرآیند خلق دانش در ارتباط بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد کسب وکارهای کوچک و متوسط ارائه کرده است.