چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه اهداف پیشرفت در تاثیر نیاز به خاتمه بر تعللورزی تحصیلی بود. برای این منظور، 425 نفر (243 دختر و 182 پسر) از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامهای خودگزارشی متشکل از خرده مقیاسهای نیاز به خاتمه (NFCS)، مقیاس اهداف پیشرفت (AGS) و مقیاس تعللورزی تحصیلی (PASS) پاسخ دادند. روش اجرای پژوهش توصیفی و با توجه به بررسی روابط میان متغیرها در قالب مدل علّی تحلیل مسیر، طرح پژوهش همبستگی انتخاب شد. نتایج پژوهش بهطور کلی نشان داد که ابعاد نیاز به خاتمه از طریق واسطهگری اهداف پیشرفت بر تعللورزی تحصیلی دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنیدار است. یافتهها گویای آن بود که اثر مستقیم نیاز به ساختار بر اهداف تبحری معنیدار و منفی و بر اهداف اجتناب- عملکرد معنیدار و مثبت است. اثر مستقیم نیاز به ساختار بر اهداف رویکرد-عملکرد معنیدار نبود. بعلاوه، اثر مستقیم نیاز به قطعیت بر اهداف تبحری و رویکرد-عملکرد معنیدار و منفی و بر اهداف اجتناب-عملکرد معنیدار و مثبت بود. در قسمت نتیجهگیری بهطور تفصیلی به بحث در خصوص یافتههای حاصله و تبیین آنها پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"این نظریه فراتر از سایر نظریهها که برای ایجاد انگیزش در یادگیرنده بر شناخت و یا عوامل موقعیتی تاکید دارند، هر دوی عوامل شخصی و موقعیتی را مورد توجه قرار - procrastination Solomon & Rothblum - moon & Illingworth - Steel - Pintrich - achievement goals - Kaplan & Maehr - Lochbaum, & Gottardy - Braten & Stromso میدهد.
همچنین، یافتههای پژوهشی هاول و بورو 10 (2009) گویای آن است که - Elliot & McGreegor - Mastery goals - performance-approach goals - performance-avoidance goals - Schunk - Pekrun - Scher & Osterman - Wolters - Ganesan, Mamat, Mellor, Rizzuto & Kolar - Buro جهتگیری هدفی رویکرد-تبحر، اجتناب-تبحر و رویکرد-عملکرد هر سه با تعللورزی رابطه منفی دارد.
شایان ذکر است که نتایج اثرهای غیرمستقیم متغیرها نیز نشان داد ابعاد نیاز به خاتمه (نیاز به ساختار و نیاز به قطعیت) از طریق واسطهگری اهداف پیشرفت بر تعللورزی تحصیلی دانشجویان دارای اثر مثبت و معنیدار است؛ به این معنی که آن گروه از دانشجویانی که هنگام مواجهه با پریشانی و ابهام تمایل دارند به اولین حکم، قضاوت و راه حلی که مناسب موقعیت است، متوسل شوند و نیز گرایش به تداوم بخشیدن و همیشگی ساختن حالت و موقعیت خاتمه را دارند، و رویهمرفته تمایل به ثابت ماندن بر دانش یا قضاوتهای موجود خود را دارند، با احتمال بیشتری به اهداف اجتنابی روی آورده، از اهداف رویکردی و تبحری گریزانند؛ در نتیجه تعللورزی تحصیلی بیشتری را نیز تجربه میکنند."