چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش رفتار جرأتمندانه بر افزایش کیفیت زندگی در مدرسه و کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر اهواز در سال تحصیلی 90-91 بود. برای این منظور، 100 دانش آموز پرسشنامه های پژوهش را پرکردند و از این بین، 30 نفر که نمره های بالایی در اضطراب اجتماعی داشتند، انتخاب و به تصادف در دو گروه گذاشته شدند و سپس به تصادف برای یکی از این گروه ها آموزش ارائه شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (1969) و مقیاس کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بروک (2000) بود. طرح این پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. پس از انجام مداخله آزمایشی که طی هشت جلسه صورت گرفت، دوباره میزان اضطراب اجتماعی و کیفیت زندگی در مدرسه سنجیده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نیز میانگین های پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل حاکی از تفاوت معنی دار بین این دو گروه در متغیرهای پژوهش بود. می توان گفت که آموزش رفتار جرأتمندانه موجب افزایش کیفیت زندگی در مدرسه (0/000>p) و کاهش اضطراب اجتماعی (0/001>p) شده است.
خلاصه ماشینی:
"com مهرآور مؤمنی جاوید، دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران سیمین حسینیان، استاد دانشگاه الزهرا، تهران، ایران چکیده این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش رفتار جرأتمندانه بر افزایش کیفیت زندگی در مدرسه و کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر انجام شد.
برور و راجر 8 (1984) معتقدند جرأت نه تنها موجب کم شدن اضطراب میشود؛ بلکه هنگامی که در قالب آموزش کنترل موقعیت اجتماعی باعث نتایج مثبت میشود، آموزش رفتار جرأتمندانه شیوه مداخله ساختیافتهای است که برای بهبود اثربخشی روابط اجتماعی، درمان اختلال اضطرابی و ترسهای مرضی در بچهها، نوجوانان و بزرگسالان نیز استفاده میشود (رحیمی، حقیقی، هنرمند، و بشلیده، 1385).
برای نمونه، نتایج تحقیق مهرابیزاده (1388)، رحیمی و - Çeçen Erogul, & Zengel - Baumrind - Ontai & Lamp - Puklek - social anxiety - Cartwright-Hatton, Tschernitz, & Gomersall - Leary - Brower & Roger همکاران (1385)، محبی، شفیعی راد، شاه سیاه، بطلانی، مطلبی 1 و همکاران (2012) نشان داد که آموزش جرأتورزی تأثیر مثبتی بر کاهش اضطراب اجتماعی دارد.
نگرشها نسبت به معلمان به ماهیت روابط دانش - Mohebi, Sharifirad, Shahsiah, Botlani, Matlabi - Stephens - Cerco & morris - Bögels & Voncken - life quality - Karatzias, Papadioti Athanasious, Power, & Swanson - Thien & Razak - Mok & Flynn’s - Sari - Epstine & MCpartland - Kong آموز-معلم مربوط است و تعهد به کار مدرسه، به سطح علاقه دانش آموزان در کار مدرسه میپردازد و رضایت از مدرسه بهطورکلی احساسات همگانی به مدرسه را اندازه میگیرد (کانگ، 2008)."