چکیده:
کلمه ی سیاست در اسلام عبارت است از: مدیریت حیات انسانها چه در حالت فـردی و چـه در حالت اجتماعی برای وصول به عالیترین هدفهای مادی و معنوی. در منش اعتدال سیاسی اسلام ، چتری گسترده همه را پوشش می دهد ؛که حتی در صورت اختلاف نظر و عقیـده ، راهـی بـرای هم قدم شدن در جهت منافع مشترک، آرمانها، راهبردها و واقعیتها باشـد.ایجاد گفتمـان و مـنش اعتدالگرایی در فضای سیاسی می تواند همان جوهره و اصل سیاست اخلاقی مـورد نظـر آمـوزه های دینی باشد .اعتدال سیاسی همیشه به مبانی اخلاقی و انسانی تاکید دارد تا تمامی رویکردهـا بر جاده اعتدال جاری شود. اعتدال سیاسی در اسلام دارای شاخصه هایی مانند شـوری، تسـامح ، احترام به حقوق افراد و بکارگیری تجهیزات و...میباشد. ما در ایـن مقالـه درصـدد برآمـده ایـم ؛ منش اسلام را در سیاست که همان مشی اعتدال میباشد؛ با استفاده از آیات واحایث بیان نماییم . روش تحقیق مورد استفاده اسنادی وکتابخانه ای است .
خلاصه ماشینی:
سیاست ، شوری، تسامح ، حقوق ١- عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه ٢- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه رازی کرمانشاه ٣- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه رازی کرمانشاه مقدمه نظام سیاسی در اسلام از یک عقیده کلی گرفته میشود و به همین خاطر است کـه همانـا تعـالیم سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی برخی با برخی دیگر مرتبط هستند.
حال با توجه به تلاش هایی که پیامبر در مورد نظام حکومتی انجام داده و از خـلال مفـاهیم وارد شده در قرآن ، سنت و با استقراء و دنبال کردن کلماتی مانند راعی، رعیه ، امـام ، سـلطان ، بیعـت ، امربه معروف ونهی از منکر، شوری و ولی امر به این نتیجه مـیرسـیم کـه کلمـه ی سیاسـت در اسلام مفهومی نزدیک به معنای لغویش دارد.
البته به نظر میرسد پیامبر نیازی به مشورت نداشت منتها میخواست این مسئله را به عنوان یک سنت بـرای اصـحابش مقـرر کنـد (سیوطی ،ج ٢، ص ٩٠) - نمونه هایی از نظام شورا قبل از اسلام وتفاوت آن با دیگر ملل در قصه ملکه سبأ هنگامی که سلیمان ، او و قومش را به دین خدا دعوت کرد؛ قرآن موضـع او را در قبال این دعوت چنین بیان می کند: قالت یا أیها الملأ أفتونی فی أمری ما کنت قاطعۀ أمـرا حتـی تشـهدون (النمـل / ٣٢) مـلأ یعنـی اشراف ،بزرگان و کارگزاران قوم که ملکه در ایـن کـار بـا آنـان مشـورت و از آنـان نصـیحت و راهنمایی خواست .