چکیده:
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی ـ تحلیلی است. اطلاعات با استفاده از شیوه کتابخانه ای از طریق ابزار فیش برداری گردآوری شدند. این اطلاعات با توجه به قوانین و تصمیمات دادگاه ها در اروپا تحلیل گردیده اند. یافته ها: از یکسو، علاوه بر لزوم طی مراحل معمول در دفاتر ثبت علائم تجاری، علائم محصولات دارویی قبل از استفاده می بایست به لحاظ تأثیری که بر سلامت عمومی جامعه خواهند داشت، به تأیید نهادهای رسمی سلامت برسند. از سوی دیگر، طولانی شدن بررسی جنبه های سلامت عمومی این علائم ممکن است علائم به ثبت رسیده را از حیث مهلت قانونی برای استفاده واقعی در معرض ابطال قرار دهند، زیرا تا زمانی که نتیجه بررسی چنین جنبه های مشخص نشده باشد، امکان استفاده از علائم محصولات دارویی وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، شرایط خاصی که بر ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه بین علائم حاکم است، چالش های ثبت این علائم را مضاعف می کند. در زمان تصمیم گیری پیرامون تشابه و امکان اشتباه بین علامت پیشنهادی برای ثبت و علامت مقدم، تفاوت سطح دانش و آگاهی مخاطبان که هم شامل متخصصان پزشکی و دارویی و هم بیماران می شوند، ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه بین این علائم را بحث برانگیز می کند. بحث و نتیجه گیری: هنگام ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه دو علامت، خواه محصول تحت پوشش علامت پیشنهادی صرفا با نسخه تجویز شود، خواه بدون آن، میانگین توجه و آگاهی هم متخصصان و هم مصرف کنندگان نهایی در نظر گرفته می شود. همچنین برای تعیین مشابهت کالا، در نظرگرفتن خصوصیات آن ها از حیث نوع، هدف مورد نظر، شبکه توزیع، مصرف کننده و این که آیا رقابتی یا مکمل هستند حائز اهمیت است.
خلاصه ماشینی:
When deciding on a proposed trademark and a prior mark, the difference between the consumers’ knowledge that includes not only medicine and medical staff, 1 MA, Medical Ethics and Law Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences and Health Services, Tehran, Iran.
صرف نظر از فرایند ثبت علائم در دفتر هماهنگ سازی و سایر دفاتر ملی، تولیدکنندگان فرآورده های دارویی میبایست جهت اخذ مجوز عرضه کالاهای خود به بازار کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تقاضانامه جداگانه ای را برای بررسی پیامدهای استفاده از دارو و همین طور علامت تجاری آن بر سلامت و بهداشت عمومی تسلیم کنند (٧).
دادگاه در این رابطه اظهار داشت علیرغم این که انتخاب محصولات تحت پوشش علامت پیشنهادی برای فروش با واسطه متخصصین داروشناس انجام میشود، امکان ایجاد اشتباه به قوه خود باقی است ، زیرا مصرف کننده نهایی ممکن است در صورت نیاز به تهیه هر دو محصول با علائم تجاری آن ها مواجه شوند (٢٧).
در نتیجه ، هنگام ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه دو علامت خواه محصول تحت پوشش علامت پیشنهادی صرفا با نسخه تجویز شود، خواه بدون آن نیز در دسترس باشد، میانگین توجه و آگاهی هم متخصصان در عرصه دارویی و هم مصرف کننده نهایی در نظر گرفته میشود، البته لازم به ذکر است که دادگاه ها از این آزادی برخوردار خواهند بود تا در صورت وجود شرایط خاص و با توجه به محتویات هر پرونده تصمیمی متفاوت با رویه جاری اتخاذ کنند (٣٠-٢٨).