چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی برنامه درسی ادبیات مقطع متوسطه ایران با شش کشور اروپایی بود. نوع پژوهش کیفی بود که از دو روش تحلیل محتوای اسنادی و زمینهیابی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها اسناد و مدارک مربوط به برنامه درسی کشورها و مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. در بخش تطبیقی از روش پیشنهادی برودی استفاده شد و در بخش زمینهیابی نیز با 15 نفر از صاحبنظران حوزه ادبیات در کشور مصاحبه به عمل آمد. اطلاعات به دست آمده در قالب جداول خلاصه و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامه درسی ادبیات کشور ما به نسبت سایر کشورها از لحاظ محتوا و رویکردها از غنای بالایی برخوردار است. همچنین برنامه درسی ادبیات قابلیتهای مطلوبی را در دانشآموزان پرورش میدهد که مهمترین آنها قدرت درک، تفسیر و دانش ادبی میباشد. مهارت ارتباطی و پردازش اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین مهارتهای مورد نیاز دنیای امروز، کمتر مورد توجه بود که بایستی مورد تاکید بیشتر قرار گیرد. نتایج دیگر پژوهش حاکی از چالش برانگیز بودن برنامه درسی ادبیات در مولفههای محتوا و روش آموزشی بود که بایستی این چالش به حداقل برسد.
خلاصه ماشینی:
"جدول4: نوع رویکرد به آموزش ادبیات در کشورهای مورد مقایسه رشد شخصی آگاهی اجتماعی آگاهی زیباشناختی سواد فرهنگی رویکردآموزشادبیات کشور - لذت خواندن -رشد شخصی و هوشی هنگام خواندن و بحث ادبیات - گسترش لذت ادبی -درک زمینه جامعه کنونی و تاریخی در متون -درک مسائل اجتماعی -نقش انتقادی - تحلیل و تفسیر متون - قضاوت درباره ارزش متون ادبی - تاریخچه ادبیات - میراث فرهنگ ملی هلند ____ -رویکرد شماتیک از متون ادبی و غیرادبی - رویکرد زیباشناختی، تاثیر انقلاب فرهنگی و ادبی اروپا - رویکرد ساختاری، شعر و درام - رویکرد زمانی، پیگیری شیوه تحول تاریخی ادبیات رومانی رومانی -ارتباط بین خواندن و قابلیت شخصی به منظور درک بهتر جهان، ارزش ها و فرهنگهای متفاوت و همچنین برای رشد شخصی -دانش زبان (تغییرات اجتماعی و تاریخی) -تاریخ ادبی(زمینه های تاریخی، اجتماعی یا فرهنگی تولیدات) - تئوری ادبی(سبک ها، داستان ها) - دانش زبان(تغییرات اجتماعی و تاریخی) - مهارت های خواندن(پیش بینی معنی، بیان عقاید) - تفکر انتقادی تاریخچه ادبی(زمینه تاریخی، اجتماعی، یافرهنگی تولیدات) - منابع دوره های ادبی و موضوعات ادبی(صرفا دوره دوم متوسطه) پرتغال ______ _______ _______ ______ جمهوری چک -روشهای بیان تجربه به دست آمده از آثار ادبی و عقاید درباره آنها -تقسبم تجارب خواندن -فعالیتهای خلاقانه با متون ادبی _____ - خواندن و تفسیر اثار ادبی - تجربه آثار ادبی هنر بر اساس دیدگاه شخصی - پایه های علم ادبی(تئوری ادبی، تاریخ ادبی، نقد ادبی، شاعرانه) فنلاند -رشد عادتهای مستقیم مطالعه -دانستن ادبیات برای غنای شخصی و تشکیل هویت -رویکرد کل گرایانه به رشد شخصی شامل دانش درباره سواد ادبی، مشارکت در زندگی فرهنگی و رشد در جامعه _______ ______ - دانش مقدماتی درباره سبک ها آلمان - لذت خواندن - تقویت شم ادبی - شیوه ابراز احساسات - فعالیت های خلاقانه و حل مسئله -نوع ارتباطات درست -شیوه برخورد با افراد گوناگون -آشنایی با زمینه های اجتماعی و زندگی شاعران و نویسندگان -دانش زبانی و ادبی -کار گروهی - اخلاق و زندگی - تبیین زیبایی های آفرینش - خواندن، معنی و تفسیر آثار ادبی و اشعار - انواع یا سبک های ادبی - آگاهی های علمی - تاریخچه ادبیات - انقلاب اسلامی - ادبیات جهان ایران طبق اطلاعات جدول، در کشور هلند بر سه جنبه مهم آموزش ادبیات تاکید دارد: اول اینکه ادبیات بر رشد دانشآموزان(رشد شخصی و لذت خواندن)متمرکز است."