چکیده:
هدف این پژوهش بررسی مقدماتی روایی و اعتبار نسخه فارسی فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان(TEIQue-ASF) در دانش آموزان دوره متوسطه دوم بود.در یک مطالعه توصیفی،ازبین دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرگرگان (2557نفر) بر اساس جدول کرجسی و مورگان 345 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. از کلیه مشارکت کنندگان درخواست شد به فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان(TEIQue-ASF، پتریدز و دیگران،2006)، سیاههشادکامیآکسفورد (OHI،آرگیل، مارتین و کروسلند،1989) و سیاهه فرسودگی مدرسه (SBI؛سالملا-آرو ودیگران،2009) پاسخ دهند. ضریب اعتبار بازآزمایی و آلفای کرونباخ فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان به ترتیب 58/0،78/0 بدست آمد. به منظور تعیین روایی واگرا وهمگرا مقیاس، همبستگی فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان با سیاهه هایشادکامیآکسفورد و فرسودگی مدرسه محاسبه گردید که به ترتیب برابر بود با: 59/ 0 و 34/ 0-001/ 0
The main aim of this research was to examine the reliability and validity of the psychometric properties of Trait Emotional Intelligence Questionnaire – Adolescent Short Form (TEIQue-ASF، Petrides، et al، 2006) among the second grade high school students. In a descriptive study، 345 second grade high school students of Gorgan who were selected using cluster sampling method، completed the Trait Emotional Intelligence Questionnaire – Adolescent Short Form (TEIQue-ASF، Petrides، et al، 2006)، the School Burnout Inventory (SBI، Salmela-Aro، Kiuru، Leskinen، & Nurmi، 2009)، and the Oxford Happiness Inventory(OHI، Argyle، Martin، & Crossland، 1989). The test – retest reliability and Cronbach's Alfa were. 0.58 and. 0.78. The correlation coefficients of TEIQue-ASF with OHI and BSI were also found to be. 0.59 and -. 0.34. The results of confirmatory factor analysis showed a good fit for the measurement model.
خلاصه ماشینی:
"Siegling بررسی مقدماتی روایی و اعتبار نسخه فارسی فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان (TEIQue-ASF) در دانش آموزان دوره متوسطه دوم طراحی گردید.
از 15 خرده مقیاس فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی بزرگسالان که تحت 4 عامل قرار می گیرد، دو گویه انتخاب و در آن گنجانده شد: بهزیستی(برای مثال" از زندگی ام راضی ام")، خود-کنترلی(برای مثال"نمی توانم هر وقت که می خواهم، خشمام را کنترل کنم")، تحریک پذیری(برای مثال" می توانم احساسات دیگران را درک کنم") و خون گرمی("در همراهی کردن با همکلاس هایم فرد موفقی هستم").
ضریب همبستگی متغیرهای هوش هیجانی، شادمانی و فرسودگی مدرسه و مؤلفههای آن متغیرها 1 2 3 4 5 6 هوش هیجانی 1 شادمانی **59/0 1 فرسودگی مدرسه **34/0- **31/0- 1 خستگی **24/0- **17/0- **80/0 1 بدبینی **35/0- **32/-0 **85/0 **47/0 1 بی کفایتی **26/0- **31/0- **79/0 **47/0 **66/0 1 **P<001/0 روایی سازه فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان از طریق تحلیل عاملی تاییدی و برآورد بیشینه احتمالی با استفاده از برازندگی دادهها و نرم افزار AMOS نسخه 22 محاسبه شد.
شاخص های نیکویی برازش مدل فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان شاخص χ 2 ( χ 2 /df) CFI GFI AGFI RMSEA مقدار 1/890 91/2 923/0 902/0 916/0 07/0 در شکل 1 بارهای عاملی و میزان خطای اندازه گیری هر یک از گویه ها آمده است؛که در آن همه معنادار بودند(01/0< p).
یافته های این پژوهش از ویژگیهای روان سنجی مناسب نسخه فارسی فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان حمایت و به اندازه گیری این سازه کمک کرد."