چکیده:
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی معنویت درمانی بر کیفیت زندگی دختران دبیرستانی شاهد و ایثارگر بود.
روش: پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر دبیرستانی فرزند شاهد و ایثارگر در سال تحصیلی92-1391 در شهر اصفهان بود که از میان آنان تعداد 30 نفر به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه کیفیت زندگی بود. پس از اعمال مداخله پس آزمون و بعد از 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد. نتایج: داده ها با استفاده از نرم افزار 20 - SPSS و آزمون آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که ارائه مداخله مبنی بر معنویت درمانی باعث افزایش 55/9% کیفیت زندگی در مرحله پس آزمون و 57% آن در مرحله پیگیری شد (p>0/05 ). بحث: براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر معنویت درمانی بر کیفیت زندگی موثر بوده است؛ لذا میتوان از این مداخله در جهت بالا بردن کیفیت زندگی در دانشآموزان استفاده کرد.
Introduction: The aim of this study was to evaluate the efficacy of therapeutic spirituality The quality of life for high school girls martyr and dedicated.
Method: A quasi-experimental study using pre-test and post-test and follow-up with the control group Was conducted The population consisted of all female high school students witnessed and martyr child .That among them، 30 people were selected by cluster random sampling.Instruments measured in this study، demographic and quality of life questionnaire. After interventions، post-test and after 4 months. follow-up test was performed.
Results: data using the Software 20 - SPSS and analysis of ocvariance were analyzed. The results of ocvariance showed that Spiritual therapy-based intervention to increase 55.9% Quality of life in posttest and was 57% in follow-up.
Discussion: Based on these findings، we can conclude Spiritual health intervention is effective in increasing the quality of life; therefore، this intervention can be used to enhance the quality of life of students.