چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علّی تعللورزی تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف تحصیلی با نقش واسطهای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی انجام شد.
روش: در یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی تعداد 424 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز، به روش نمونه گیری طبقهای نسبتی تصادفی انتخابشده و به پرسشنامهای خودگزارشی شامل خرده مقیاسهای درگیری تحصیلی شوفلی وبکر ) 2002 (، خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران ) 2000 (، اهداف پیشرفت میدلتن و میگلی ) 7991 ( و تعلل ورزی تحصیلی سواری ) 7990 ( پاسخ دادند. ماتریس همبستگی، تحلیل مسیر و شاخصهای نکویی برازش با نرمافزارجهت تحلیل دادهها استفاده شد. LISREL 8.3
یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اهداف اجتناب-عملکرد و تبحری از طریق واسطهگری درگیری و خودکارآمدی تحصیلی بر تعللورزی تحصیلی دانشجویان علاوه بر اثر مستقیم، دارای اثر غیرمستقیم میباشد. در میان متغیرهای بیشترین اثر کل مثبت و معنادار را بر تعللورزی تحصیلی داشته است. / موردبررسی در این پژوهش اهداف اجتنابی با 99
نتیجه گیری: مطابق با نتایج این پژوهش شرایط به گونهای فراهم گردد تا دانشجویان به سمت اتخاذ اهداف نوع تبحری پیش رفته و از روی آوردن به اهداف نوع اجتنابی امتناع ورزند و همچنین ازآنجاکه تبحرگرایی با تعلل ورزی تحصیلی همبستگی منفی معنیداری دارند، برای کاهش تعللورزی تحصیلی میتوان اهداف تبحری را بهوسیلهی برنامه های آموزشی ارتقاء بخشید.
خلاصه ماشینی:
"تدوین مدل علی تعللورزی تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف تحصیلی با نقش واسطهای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی The causal model of academic procrastination based on goal orientations with the mediating role academic engagement and academic Self-Efficacy محمدحسن صیف1* دریافت مقاله: 14/09/1394 پذیرش مقاله: 23/02/1395 چکیده کلیدواژهها: 1.
به نظر میرسد عوامل متعددی مانند عدم تعهد، عدم هدایت academic procrastination Morford Collins, Onwuegbuzie, & Jiao Strand Steel Yong Solomon & Rothblum Ferrari Sirois Katz Kandemir Fynchina مناسب و تشویق، مهارتهای نامناسب مدیریت زمان، استرس عاطفی، مشکلات اجتماعی، اعتمادبهنفس کاذب و بیماری موجب تعللورزی دانشجویان میشوند (حسین و سلطان، 2010).
بر این اساس میتوان چنین نتیجهگیری کرد که هر چه دانشجویان بیشتر به دنبال تأیید عملکرد خود نزد دیگران و کسب قضاوتهای مطلوب دیگران درباره عملکردهای شخصیشان داشته باشند و بر مقایسههای اجتماعی و بهتر از دیگران بودن متمرکز باشند، تمایل کمتری برای به تعویق انداختن فعالیتهای تحصیلی خواهند داشت و از سوی دیگر، باورهای Murayama Hsieh Scher & Osterman Murayama Hsieh نیرومندتری درباره توانمندیهای خود برای کسب موفقیت و نائل آمدن به دستاوردهای مطلوب در محیطهای آموزشی خواهند داشت.
Method: In a descriptive correlational study of 424 students of shiraz Payame Noor University, with stratified random sampling and answered to a self-report questionnaire consisted of academic engagement, academic self-efficacy, achievement goals and, academic procrastination."