چکیده:
پژوهش حاضر به تحلیل آکوستیکی آهنگ در قصهگویی کودکان فارسیزبان 6-5 ساله و میزان همبستگی آن با عامل جنسیت میپردازد. به همین منظور توزیع الگوهای زیر و بمی و دیرش آهنگ در پارهگفتارهای پرسشی (40 پارهگفتار پرسشی) تولیدشده در فرایند قصهگویی کودکان، مورد بررسی قرار میگیرد. در این جستار بر پایه الگوی خیزان، افتان و پیوستگی تیلر (2009) به تحلیل و اندازهگیری پارامترهای آکوستیکی ”دامنه زیر و بمی“ و میزان ”دیرش“ پرداخته میشود. در ادامه با تحلیل آماری و با بهرهگیری از آزمون تیمستقل، میزان همبستگی و معناداری رابطه بین عامل جنسیت و چگونگی الگوی آهنگ در گفتار کودکان مورد تحلیل قرار میگیرد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عامل جنسیت بر چگونگی الگوی آهنگ در قصهگویی چندان تاثیرگذار نبوده و علیرغم وجود برخی تفاوتهای ظاهری، در هر دو پارامتر آکوستیکی ”دامنه زیر و بمی“ و ”دیرش“، تفاوتها معنادار نیست. به عبارت دیگر، هم مقادیر دیرش عناصر افتان و خیزان و همدامنه زیر و بمی این عناصر در دو جنس دختر و پسر، تفاوت قابل ملاحظهای با یکدیگر ندارد. گرچه میانگین مقادیر دامنه زیر و بمی و دیرش در بخش خیزان، در کودکان دختر و در بخش افتان در کودکان پسر بزرگتر است، اما این تفاوت به لحاظ آماری معنادار نیست.
خلاصه ماشینی:
Table of contents An Investigation of Unmarked Placement of Manner Adverbs in Persian 1 Mehrzad Mansouri Unaccusative Constructions in Bakhtiyari Dialect of Masjed Soleyman 21 Vali Rezai, Farkhonde Shojaei An Acoustic Analysis of Persian Children’s Story-telling Based on Rise, Fall and Connection Model (RFC) 41 Ava Imani, Batool Alinezhad The Mechanisms of Colors Meaning-Making in Tehran Commercial Billboards: A Case Study of Moallem Insurance, Taj Washing Powder and Cheetooz Snack Commercial Billboards 61 Narjes Monfared, Faride Haghbin The Syntactic Stylistics of Sadegh Chubak’s Ghafas Based on Grammatical Voice 85 Shima Ebrahimi, Mahmood Reza Ghorban Sabbagh Word Formation System Based on Štekauer's Onomasiological Theory with a Look at Persian Language 105 Homa Asadi, Azita Abbassi, Nina Hosseini-Kivanani An Investigation of Unmarked Placement of Manner Adverbs in Persian Mehrzad Mansouri 1 Associate Professor, Shiraz University Abstract The study investigated the unmarked placement of manner adverbs of Persian as an SOV language by an experiment in which 30 informants were asked to correct the order of sentences in which a manner adverb was used.
An Acoustic Analysis of Persian Children’s Story-telling Based on Rise, Fall and Connection Model (RFC) Ava Imani 4 PhD Candidate of Linguistics, University of Isfahan Batool Alinezhad 5 Associate Professor, University of Isfahan Abstract This research article is aimed at investigating the acoustic analysis of intonation in the story-telling of the 5-6-year-old children in Persian and also studying the correlation between gender and intonation.