چکیده:
امروزه ، در گفتمان سینمایی ، پوستر فیلم بخش مهمی از نمایش فیلم محسوب می شود. این پوسـترها از گفتمـان اجتماعی و سیاسی دوران ساخت فیلم متاثرند و هدف مقالة حاضر توصیف بازنمایی جنسیت در پوستر فیلم هـای پرفروش تاریخ پنجاه سال اخیر سینمای ایران و تفسیر روند تغییرات محتوایی در ارتباط با شرایط گفتمانی دوران نمایش فیلم ها و پوسترهاست . برای نیل به هدف یادشده ، ٤٧ پوستر از فیلم های پرفروش تاریخ پنجاه سـالة اخیـر سینمای ایران انتخاب شدند. همچنین ، برای تحلیل از روش نشانه شناسی «گیلیان دیر» به منزلة چارچوب مفهومی استفاده شده است . گزارش نویسی مقاله نیز براساس روند تغییرات انجام شده اسـت . نتـایج نشـان مـی دهنـد کـه به طورکلی پوسترهای فیلم ها مردمحورند و از گفتمان اجتماعی و سیاسی دوران نمایش تاثیر پذیرفتـه انـد. بـدین معنا که محتوای پوسترها از برنامة مدرنیزاسیون محمدرضا شاه ، انقلاب اسلامی ، جنگ هشت سالة ایـران و عـراق ، نوسازی و مصرف گرایی تاثیر پذیرفته و در محتوای خود آن را بازنمایی کرده اند.
خلاصه ماشینی:
این پوسـترها از گفتمـان اجتماعی و سیاسی دوران ساخت فیلم متأثرند و هدف مقالة حاضر توصیف بازنمایی جنسیت در پوستر فیلم هـای پرفروش تاریخ پنجاه سال اخیر سینمای ایران و تفسیر روند تغییرات محتوایی در ارتباط با شرایط گفتمانی دوران نمایش فیلم ها و پوسترهاست .
حجم نمونه حجم نمونه این مقاله شامل ٤٧ پوستر از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سـینمای ایـران از سـال ١٣٤٠ تا انتهای سال ١٣٨٩ است که عبارت انـد از: فریـاد نیمـه شـب (١٣٤٠)، دلهـره (١٣٤١)، جادة مرگ (١٣٤٢)، آقای قرن بیسـتم (١٣٤٣)، گـنج قـارون (١٣٤٤)، حسـین کـرد (١٣٤٥)، دالاهو (١٣٤٦)، سلطان قلب ها (١٣٤٧)، قیصر (١٣٤٨)، طوقی (١٣٤٩)، صمد و قالیچة حضرت سـلیمان (١٣٥٠)، بابـا نـان داد (١٣٥١)، صـمد بـه مدرسـه مـی رود (١٣٥٢)، ممـل امریکـایی (١٣٥٣)، گوزنها (١٣٥٤)، در امتداد شب (١٣٥٦)، سـفر سـنگ (١٣٥٧)، برزخـی هـا (١٣٦١)، سناتور (١٣٦٣)، عقابها (١٣٦٤)، بایکوت (١٣٦٥)، اجارهنشین ها (١٣٦٦)، کانی مانگـا (١٣٦٧)، گلنار (١٣٦٨)، دزد عروسکها (١٣٦٩)، عروس (١٣٧٠)، دیگـه چـه خبـر؟ (١٣٧١)، هنرپیشـه (١٣٧٢)، کلاهقرمزی و پسرخالـه (١٣٧٣)، مـی خـواهم زنـده بمـانم (١٣٧٤)، خـواهران غریـب (١٣٧٥)، آدمبرفی (١٣٧٦)، مرد عوضی (١٣٧٧)، قرمز (١٣٧٨)، شـوکران (١٣٧٩)، سـگ کشـی (١٣٨٠)، کلاهقرمزی و سروناز (١٣٨١)، توکیو بدون توقف (١٣٨٢)، مارمولـک (١٣٨٣)، مکـس (١٣٨٤)، آتش بس (١٣٨٥)، اخراجی ها (١٣٨٦)، چارچنگولی (١٣٨٧)، اخراجی هـای٢ (١٣٨٨)، 2 ملک سلیمان (١٣٨٩) [٨] .
١. جنسیت در پوسترهای فیلم های پرفروش سینمایی در دهه هـای ١٣٤٠، ١٣٥٠، ١٣٦٠ و ١٣٨٠، مـردان بیشتر از زنان حضور داشته اند و فقط در دهة ١٣٧٠ این تعداد برابر بوده است .