چکیده:
این مقاله به منظور بررسی تاثیر مولفه های «استقلال » و «امنیت » بر توسعه نظام آمـوزش عـالی خصوصی و غیردولتی سامان یافته است . این مطالعه از جنبه هدف کاربردی و تا حدی توسعه ای بوده و از لحاظ ماهیت نوعی مطالعه توصیفی و پیمایشی محسوب مـی شـود کـه پـس از انجـام مصاحبه های عمیق و کیفی با اعضای گروه کانونی و شناسایی شاخص های موجود، با استفاده از روش دلفی تاثیر هر یک از مولفه ها در وضعیت موجود و مورد انتظار سنجیده شده است . یافته ها نشان دهنده تاثیر بسیار زیاد استقلال مالی و اقتصادی ، استقلال علمی ، امنیت مالی و اقتصـادی ، استقلال در جذب هیئت علمی و استقلال در همکاری و مشارکت با دانشـگاه هـای خـارجی بـر توسعه نظام آموزش عالی خصوصی و غیر دولتی در کشور است .
خلاصه ماشینی:
تلفیق نظرات گروه دلفی در خصوص وزن دهی به مؤلفه ها در حالت موجود بر اساس اولویت ردیف کدمؤلفه مؤلفه جمع امتیازات وزن نهایی 1 O4 استقلال اداری و مدیریتی 0/73996 0/10102 2 O13 امنیت شغلی 0/73486 0/100324 3 O1 استقلال اقتصادی و مالی 0/62934 0/08519 4 O14 امنیت علمی ، آموزشی و پژوهشی 0/55547 0/07583 5 O3 استقلال اجتماعی 0/5551 0/07578 6 O5 استقلال علمی ، آموزشی و پژوهشی 0/53557 0/07312 7 O11 امنیت اجتماعی 0/49951 0/06819 8 O15 امنیت فرهنگی 0/47844 0/06532 9 O9 امنیت اقتصادی و مالی 0/4740 0/06471 10 O12 امنیت فکری و فردی 0/41512 0/05667 11 O6 استقلال در جذب دانشجو 0/36708 0/05012 12 O8 استقلال در همکاری و مشارکت بادانشگاه های خارجی 0/36593 0/04996 13 O2 استقلال سیاسی 0/33814 0/04616 14 O7 استقلال در جذب هیئت علمی 0/32056 0/04376 15 O10 استقلال سیاسی 0/31578 0/04311 - نتایج دور دوم : در این دور برای دستیابی به اولویت بندی مهـم تـرین مؤلفـه هـا در حالـت مطلوب و مورد نظر، پس از جمع آوری پرسشنامه ، وزن نسبی مؤلفه هـای اسـتقلال و امنیـت محاسبه شد.
یافته ها نشان می دهند که از نظر اعضای پانل دلفی ، مؤلفه هایی چون «اسـتقلال اداری و مدیریتی »، «امنیت شغلی »، «استقلال مالی و اقتصادی »، «امنیت علمی » و «استقلال اجتمـاعی » در حال حاضر از جایگاه بهتری نسبت به سایر مؤلفه های مطرح شده در نظام آموزش عـالی خصوصی برخوردارند و این در حالی است که مواردی چون «استقلال و امنیـت سیاسـی » و «استقلال در جذب هیئت علمی » پایین ترین رتبه و نامناسب ترین وضعیت را دارند.
همچنین تحلیل پرسشنامه جمع آوری شده و بررسی جایگاه مورد نظر و مطلوب مؤلفه هـا از دیـدگاه اعضای گروه دلفی نشـان دهنـده تـأثیر بسـیار زیـاد «اسـتقلال مـالی و اقتصـادی »، «اسـتقلال علمی »، «امنیت مالی و اقتصادی »، «استقلال در جذب هیئت علمی » و «استقلال در همکاری و مشارکت با دانشگاه های خارجی » بر توسعه نظام آموزش عالی خصوصی و غیردولتـی در کشور است .