چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی اثرات روش شناختی – رفتاری بر ارتقاء سطح شناخت اجتماعی بزهکاران پسر بود. در این پژوهش از روش تحقیق و در آن از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری بزهکاران پسر تحت پوشش کانون اصلاح وتربیت شهر تهران در سال 1386 راشامل بود که جرائم پرخاشگرانه از جمله قتل، ایرادضرب وجرح، آدم ربایی، تجاوز جنسی وسرقتهای توام با پرخاشگری مرتکب شده بودند. نمونه آماری 48 نفر بود که به روش تصادفی انتخاب ودر گروههای آزمایشی وکنترل جایگزین شدند. برای گردآوری دادهها افراد گروه نمونه پرسشنامه حل مساله اجتماعی دی زوریلا، نزو و مای دیو_ الیوارس و دوپرسشنامه محقق ساخته مهارتهای ارتباطی و کنترل خشم را تکمیل کردند. سه گروه آزمایشی در این پژوهش وجود داشت. گروه اول 10جلسه آموزشی در زمینه مهارتهای حل مساله اجتماعی ومهارتهای ارتباطی، گروه دوم8 جلسه آموزشی درزمینه مهارتهای کنترل خشم و گروه سوم تلفیقی از روش اول ودوم رادر18جلسه آموزشی، مبتنی بر روش شناختی – رفتاری دریافت کردند. تجزیه وتحلیل دادههای آماری با استفاده از آزمون آماری MANOVA موید اثرات روش شناختی_ رفتاری بر ارتقاء شناخت اجتماعی بزهکاران بود، یعنی تفاوت بین ترکیب میانگینهای سطوح متغیر وابسته(مهارتهای کنترل خشم، مهارتهای ارتباطی ومهارتهای حل مساله اجتماعی در دوبعد سازگارانه و ناسازگارانه) در گروههای مورد مطالعه معنی دار بود
خلاصه ماشینی:
"K,llabirraB & B,rebmooC fo weiveR A,sesruN desab-latipsoH rof revonruT dna evael ot tnetnI no :PP,44,seidutS gnisruN fo lanruoJ lanoitanretnI,erutaretiL hcraeseR eht .
namttiP & spilihP جدول 1:میانگین،انحراف معیار و نتایج آزمون t نمرههای دانشجویان در مقیاسهای هویت و سازگاری با دانشگاه (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که یافتههای جدول 1 نشان میدهد در تمام مؤلفههای سازگاری با دانشگاه میان دختران و پسران تفاوت معنادار وجود داشته و میانگین دختران بالاتر از پسران است.
جدول 2:ماتریس همبستگی سبکها و تعهد هویتی با مؤلفهها و نمره کلی سازگاری با دانشگاه (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی همبستگی سبکهای هویت و تعهد هویتی با سازگاری با دانشگاه نشان میدهد روابط موجود بین سبک اطلاعاتی و هنجاری و همه مؤلفههای سازگاری در هردو جنس معنادار و مثبت است.
کاهش معنادار مقادیر بتا برای متغیرهای جنسیت و تعهد هویتی نشان دهندۀ نقش میانجی گرانه آنها در رابطه بین سبکها و سازگاری اجتماعی است و متغیرهای فوق به ترتیب قدرت پیشبینی را 10% و 0/05% افزایش میدهد.
جدول 6:خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام برای پیشبینی احساس تعلق به مؤسسه/دانشگاه (به تصویر صفحه مراجعه شود) - SN غیر معنادار نتایج مربوط به متغیر احساس تعلق به دانشگاه/مؤسسه بیان کنندۀ نقش تبیین کنندگی متغیر سبکهای و تعهد هویتی است که مجموعا 24% واریانس این مؤلفه را پیشبینی میکنند.
نتایج با تأیید این فرض نشان داد سبکهای اطلاعاتی و هنجاری با مؤلفههای مختلف آن رابطه مثبت و معنادار داشته و به تبیین و پیشبینی قادر است در مقابل سبک سردرگم/اجتنابی با سازگاری و ابعاد مختلف آن رابطه منفی داشت."