چکیده:
آموزش راه دور یک نظام نوین آموزشی است که کشورهای مختلف بنا به شرایط محلی،
فرهنگی و اجتماعی خود از این نظام در رشتهها و سطحهای مختلف برای آموزش بهرهمند
شدهاند.موضوع کیفیت آموزشی و سطح یادگیری فراگیران آموزش راه دور در مقایسه با
آموزش حضوری، یکی از مسایل مهم و مورد بحث متولیان این نظام آموزشی است.این مقاله
به مقایسه سطح یادگیری دانشجویان تربیت بدنی در نظام حضوری و راه دور ایران در
درسهای این رشته تحصیلی پرداخته است.نتایج این تحقیق نشان میدهد که سطح یادگیری دانشجویان راه دور نسبت به حضوری در
درسهای علوم انسانی در سطح 05/- a بالاتر و در مقابل در درسهای نظری با ماهیت
علوم پایه در سطح05/0- a پایینتر بوده است.همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن
است که سطح یادگیری دانشجویان راه دور با 20/13- 1X نسبت به حضوری با 80/13-
2X و با 34/2- t در سطح 05/0- a پایینتر است و سطح خودآموزی متون
نوشتاری در سطح یادگیری دانشجویان در دروس مختلف مؤثر بوده است.این پژوهش یک تحقیق نیمه تجربی است.جامعه آماری آن دانشجویان تربیت
بدنی کارشناسی در سال 79-78 و اطلاعات آن با 8 پرسشنامه پاسخ بسته(240 سؤال)بوده
است.
خلاصه ماشینی:
"هدف پژوهش این پژوهش به منظور مقایسه سطح یادگیری دانشجویان تربیت بدنی نظام راه دور و حضوری همچنین بررسی نقش خودآموزش و مطالعه مستقل در یاددهی درسهای مختلف تربیت بدنی اجرا شده است.
الف)سطح یادگیری دانشجویان دو نظام ه صورت کلی ب)سطح یادگیری دانشجویان دو نظام در درسهای تخصصی-نظری با ماهیت علوم انسانی و ماهیت علوم پایه ج)سطح یادگیری دانشجویان دو نظام در درسهای مختلف رشته هدف دیگر این پژوهش، نحوه بهرهمندی از رسانههای آموزشی مناسب با توجه به ضعف و نارساییهای موجود نظام راه دور، در یاددهی درسهای تربیت بدنی است که صرفا با رسانه کتاب آموزش داده میشود.
از یافتههای این بخش پژوهش که با تحقیقهای گاریسون(1996)مک فارلند(1996)استین سون و استن برو(1998)نیز همخوانی دارد، نتیجهگیری میشود نظام آموزش راه دور میتواند رهیافت نوین در آموزش رشته تربیت بدنی مطرح و استفاده شود، اما بهرهمندی از این نظام در ارائه درسهای نظری با ماهیت علوم انسانی و نظری، با ماهیت علوم پایه متفاوت بوده است همچنین نوع و نحوه به کارگیری رسانهها و کاهش تعامل مجارتی یاد دهنده و یادگیرنده، متأثر از ماهیت و سطح دشواری درسهای مختلف است.
3. با در نظر گرفتن نکتههای فوق نتیجهگیری میشود، به طور کلی شیوه آموزش از راه دور برای ارائه درسهای نظری-تخصصی رشته تربیت بدنی قابلیت لازم را دارد ولی فقط اکتفا کردن به رسانه آموزشی کتاب برای حفظ کیفیت سطح یادگیری فراگیران کافی نیست و باید برای آموزش برخی درسها الزاما از سایر رسانههای آموزشی استفاده کرد تا به نحو مطمئنتری تعامل بین آموزشگر و فراگیر ایجاد شود."