چکیده:
The main purpose of this study was to assess the effects of doodling on learning performance of
high school male students in Tehran. The design of this research was a pre-test–post-test with a
control group. A group of 175 junior high school 12 -13 year old students was chosen for this
study. After being taught a section of Natural Science course, the students were asked to answer
questions related to the lessons. After that, their grades were used as the pre-test scores. The
post-test was carried out after the devised treatment. During ten sessions of the same course and
teacher, the students were given a blank sheet and were asked for doodling if they liked to/felt
for. After each session, a couple of relevant written questions were asked to evaluate how well
students learned the lessons. The experiment and control group both consisted of 27 randomly selected
students; participants in experiment group were doodlers and those in control group didn’t
doodle. To evaluate the doodling effect, covariance analysis is performed. Comparison of the
grades showed that the experiment group outperformed the control group significantly (P<0.01).
هدف اصلی این پژوهش دستیابی به تاثیر دودل کردن بر روی بهبود شیوه آموزش دانش آموزان پسر مدارس تهران بوده است. طراحی این پژوهش به شیوه پیش آزمون-پس آزمون و با استفاده از گروه کنترل انجام شده است. یک گروه متشکل از 175 دانش آموزان نوجوان پسر 12 - 13 ساله مدارس تهران برای مطالعه انتخاب شده اند. پس از آموزش یک بخش از درس علوم، از دانش آموزان خواسته شد تا به سوالات مشخصی پاسخ دهند و پس از آن این نمرات به عنوان نمرات پیش آزمون مورد استفاده قرار گرفت. پس آزمون پس از اجرای رفتار درمانی پیشنهادی انجام شد. در طی ده جلسه، در شرایط کلاس و درس یکسان، صفحات سفیدی در اختیار دانش آموزان قرار می گرفت و از آن ها خواسته می شد تا به صورت آزادانه به دودل کردن بپردازند. در انتهای هر جلسه سوالات مرتبط با درس از آن ها پرسیده و میزان افزایش پیشرفت دانش آموزان در درس ارزیابی می شد. گروه آزمون و کنترل هر یک شامل 27 دانش آموز انتخاب شده به صورت تصادفی بودند که مشارکت کنندگان در گروه آزمون به دودل پرداخته و گروه کنترل از این کار منع شده بودند. به منظور ارزیابی تاثیر دودل، از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده و مقایسه نتایج آزمون های دو گروه نشان دهند اینست که میان نتایج گروه آزمون و کنترل از منظر یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد.