چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای اخلاقی موثر بر الگوانگاری مربی/ استاد و مدیران آموزشی در یک دانشگاه سازمانی صورت گرفت . روش پژوهش از نظر ماهیت ، کیفی است . جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه الف ) صاحبنظران وخبرگان تعلیم و تربیت و ب) مربیان / استادان و مدیران آموزشی الگو در دانشگاه سازمانی مورد مطالعه بود. روش نمونه گیری نیز به صورت هدفمند بود. برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه استفاده شد که باروش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان داد که مهمترین ویژگیهای اخلاقی موثر بر الگوانگاری مربی / استاد و مدیران آموزشی از دیدگاه نخبگان و مدیران آموزشی دربافت شناسی عمل تربیت عبارت است از قاطعیت ، وجدانمندی، توکل ، حق مداری، تکلیف گرایی، روحیه خدمتگزاری، تعالی معنوی، بصیرت، تعهد،تقوا، حسن خلق ،صداقت ، سعه صدر، عزت نفس و کرامت انسانی، اعتماد به نفس یا روح خودباوری، وظیفه شناسی، سختکوشی، شجاعت ، ثبات در شخصیت ، تواضع ، گشودگی، اعتماد بین فردی و چندبعدی بودن شخصیت . آزمون دوجمله ای دادههای دلفی نیز نشان داد که بجز عامل مراقبه همه عوامل دیگر در سطح ٠/٠٥ معنادار، و مورد تایید خبرگان است . یافته ها، اهمیت یکی از مهمترین عوامل موثر بر الگوانگاری یعنی همان عوامل اصلی تربیت اخلاقی را به سیاستگذاران، مدیران و رهبران آموزشی و استادان و مربیان بیان میکند. این تحقیق نشان داد که مطالعه ویژگیهای اخلاقی در بافت عمل تربیت نقش تعیین کنندهای در الگو انگاری مربیان / استادان و مدیران آموزشی دارد.
خلاصه ماشینی:
"در این مرحله میزان شباهت شناسه گذاریها ٨٥% موارد را شامل شد؛ سپس برای تأیید دادهها از روش دلفی استفاده شد به این معنا که شناسه گذاریهای محوری و باز (مقوله بندیهای اصلی و فرعی) انجام شده توسط پژوهشگر برای تأیید نهایی به مصاحبه شوندگان (که همگی جزو صاحب نظران و خبرگان حوزه تعلیم و تربیت دانشگاه سازمانی مورد مطالعه بودند) بازگردانده و از آنها خواسته شد تا مواردی راتعیین کنند که بیانگر و دال بر ویژگیهای اخلاقی مؤثر در تربیت متربیان است .
جدول ٤: توزیع فراوانی و تحلیل مقوله های مرتبط با ویژگیهای اخلاقی به دست آمده از روش دلفی ویژگیهای اخلاقی ردیف مقوله ها فراوانی مقوله ها احتمال مشاهده شده sig خیلی زیاد زیاد تا حدودی کم خیلی کم 3≥ 3≤ 1 توکل 10 4 - - - 14 0 0/001 2 تقوا 11 3 - - - 14 0 0/001 3 حسن خلق 10 4 - - - 14 0 0/000 4 صداقت 12 2 - - - 14 0 0/000 5 سعه صدر 10 4 - - - 14 0 0/000 6 شخصیت چند بعدی 8 6 - - - 14 0 0/000 7 گشودگی 10 4 - - - 14 0 0/004 8 ثبات شخصیتی 11 3 - - - 14 0 0/000 9 سختکوشی 10 4 - - - 14 0 0/001 10 تعهد 12 2 - - - 14 0 0/000 11 بصیرت 11 2 1 - - 13 1 0/004 12 تعالی معنوی 11 2 1 - - 13 1 0/004 13 روحیه خدمتگزاری 8 6 - - - 14 0 0/000 14 تکلیف گرایی 9 4 1 - - 13 1 0/001 15 حق مداری 11 2 1 - - 13 1 0/004 16 وجدانمندی 17 وظیفه شناسی 18 شجاعت 12 2 - - - 14 0 0/001 19 مراقبه 8 3 3 - - 11 3 0/077 بر اساس جدول، نتایج آزمون دوجمله ای نشان میدهد که تمامی مقوله ها بجز مراقبه ، که معنیدار نیست در سطح ٠/٠١ درصد معنیدار است ."