چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تغییر سبک اسناد بر کاهش میزان افسردگی نوجوانان دختر نابینا بود روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، ٣٠ دختر نوجوان نابینای افسرده که در مقاطع راهنمایی و دبیرستان مدرسه نابینایان نرجس شهر تهران، در سال تحصیلی ٩١- ١٣٩٠ مشغول به تحصیل بودند و در موقعیت های منفی سبک اسناد «درونی ، پایدار و کلی » قرار داشتند، انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش طی ده جلسه ٤٥ دقیقه ای به صورت گروهی تحت آموزش برنامه تغییر سبک اسناد قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. دادههای پژوهش به وسیله آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان و پرسشنامه سبک اسناد کودکان و نوجوانان گردآوری و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یک راهه (آنکوا) و آزمون تحلیل کواریانس چند راهه (مانکوا) تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که تغییر سبک اسناد از درونی ، پایدار و کلی به بیرونی ، ناپایدار و اختصاصی بر کاهش میزان افسردگی تاثیر معنادار دارد (٠/٠٠٠١> P). به طور کلی می توان نتیجه گرفت که تغییر سبک اسناد در کاهش میزان افسردگی نوجوانان دختر نابینا موثر بوده است .
خلاصه ماشینی:
Tabrett & Latham (٢٠٠٩)؛ فصیح ، همیرانی ، جعفری، ریاض و شیخ ١ (٢٠١٠)؛ مهدی زادگان و آتش پور (١٣٧٨) و اسدی، رضایی و ترابی (١٣٨٨) می بینیم که آنها نیز نوعی افسردگی را در نابینایان نشان دادهاند.
Rotenberg, Costa, Trueman & Lattimore پژوهش های خود بر این مطلب صحه گذاشتند که افراد افسرده رویدادهای منفی را به علل درونی ، پایدار و کلی نسبت می دهند.
جعفری (١٣٨١) در پژوهشی با عنوان «اثربخشی آموزش بازسازی شناختی بر کاهش میزان درماندگی آموخته شده دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر همدان» نشان داد که آموزش بازسازی شناختی ، اسناد بیرونی ، ناپایدار و اختصاصی ٢ از رویدادهای منفی را در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش داده است .
زارعی (١٣٨٩) نیز در پژوهشی دیگر تحت عنوان «بررسی اثربخشی آموزش سبک اسناد خوشبینانه بر میزان علایم افسردگی دانش آموزان دختر ١٠ تا ١٣ ساله شهرستان شوش دانیال» نشان داد که آموزش سبک اسناد خوشبینانه تأثیر معناداری بر اسناد دهی کلی و درونی کودکان از رویدادهای منفی در مرحله پس آزمون دارد.
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که تغییر سبک اسناد درونی به بیرونی بر کاهش میزان افسردگی نوجوانان نابینا مؤثر بوده است .
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که تغییر سبک اسناد پایدار به ناپایدار بر کاهش میزان افسردگی نوجوانان نابینا مؤثر بوده است .
1. Leposavic & leposavic در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد که تغییر سبک اسناد کلی به اختصاصی بر کاهش میزان افسردگی نوجوانان نابینا مؤثر بوده است .