چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر فن آوری اطلاعـات و ارتباطـات در توسـعه عدالت آموزشی بود. در این پژوهش منظور از عدالت آموزشی ، برابری فرصت های آموزشی و افزایش دسترسی به آموزش عالی مـی باشـد. جامعـه آمـاری ایـن پـژوهش شـامل فراگیرنـدگان ورودی سـال ١٣٨٩ دوره کارشناسـی ارشـد (آمـوزش الکترونیکـی و آمـوزش کـلاس محـور) دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران می باشد. در این تحقیق از روش پس رویدادی (علی مقایسه ای ) استفاده شده است . جامعه آمـاری از ٢٥٠ نفر در آموزش فاوا محور و١١٠ نفر در آمـوزش کـلاس محـور تشـکیل شـده بـود. حجـم نمونـه بـه ترتیـب ١٠٤ نفـر در گـروه فـاوا محـور و ١٠٠ نفـر در گـروه کـلاس محـور و روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده بود. گردآوری داده ها بـا اسـتفاده از پرسشـنامه انجـام شده ، روایی محتوایی آن با نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفتـه و پایـایی آن بـا روش آلفـای کرونباخ ٠/٨٩ به دست آمده . تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون t مستقل نشان داد که فرضیه هـای پژوهش با فاصله اطمینان ٩٥% تایید شده اند. همچنین یافته های پژوهش نشان داد، شاخص هـای فراهم آوردن امکان تحصیل در منزل و ظرفیت بالای کلاس های درس و امکان تحصـیل بـرای شاغلین بیشترین تاثیر را در افزایش دسترسی به آموزش عالی در کشـور داشـته انـد و بـالا بـودن هزینه آموزش مجازی در کشور مهمترین مانع و محدودیت در برابری فرصت هـای آموزشـی و همچنین افزایش دسترسی به آموزش عالی می باشد.
خلاصه ماشینی:
Punie با توجه به وجود امکان بالقوه استفاده از فاوا در سطوح مختلف در سرتاسر کشـور پهنـاور ایران ، با فراهم آوردن امکان دسترسی به آموزش عالی جهت کلیه علاقمندان به ادامـه تحصـیل در سطح آموزش عالی با استفاده از این فن آوری ها، می توان فرصت های برابری را برای ساکنین مناطق کم برخوردار از لحاظ آموزشی فراهم آورد.
شاخص های آماری نمرات گروه آموزشی کلاس محور و فاوا محور (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه ویژه اول : آموزش مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در برابـری فرصـت هـای آموزشی تأثیر دارد.
مقایسه شاخص های مؤثر در برابری فرصت های آموزشی (گروه آموزشی کلاس محور و فاوا محور) (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه ویژه دوم : آموزش مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در افـزایش دسترسـی بـه آموزش عالی تأثیر دارد.
مقایسه شاخص های مؤثر در افزایش دسترسی به آموزش عالی (گروه آموزشی کلاس محور و فاوا محور) (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافته های استنباطی فرضیه اصلی : آموزش مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشـی تـأثیر دارد.
تحلیل یافته های استنباطی : تجزیه و تحلیل یافته های استنباطی نشان می دهد با توجه بـه ایـن که t به دست آمـده از محاسـبه یعنـی عـدد از t جـدول بزرگتـر اسـت بـا اطمینـان ٩٥%و سـطح معنی داری (٠/٠٠٠)آموزش مبتنی بر فـن آوری اطلاعـات و ارتباطـات در برابـری فرصـت هـای آموزشی تأثیر دارد.
Internationaljournal of education and development using information and communication technology, vol.
International journal of education and development using information andcommunication technology (IJEDICT), vol.
Guide to measuring information and communication technologies (ICT) in education.