چکیده:
نقش های محول و نقش های محقق دو گونه نقش قابل بررسی در حیات اجتماعی بشرند. در جامعة اسلامی ، بخشی از این نقش ها براساس آیات و روایات به زنان واگذار شده است که جامعه شناختی نقش های محول زنان در جامعـة اسلامی نام گرفته اند. این نقش ها تابع شرایط اجتماعی با مقتضیات دین مبین اسلام و متکی بر زمینه ها و عواملی در اجتماع اسلامی اجرا و تقویت شده اند، برخی از این عوامل احکام امضایی رسـول الله (ص ) بـوده انـد و متکـی بـر مقتضیات و عوامل فطری پیش تر در جامعه ، چه به صورت اساسی و چه به گونة کم اثر، وجود داشته انـد. برخـی از این نقش ها هم به صورت تاسیسی در اسلام ایجاد شده اند و دین مقدس اسلام ضمن اعطای این نقـش هـا تـلاش کرده است با احالة آن ها به زنان ضمن برکشیدن موقعیت ایشان بر مکانـت و جایگـاه اجتمـاعی ایـن قشـر مـوثر بیفزاید. آنچه مقرر است این مقاله بدان بپردازد، تشریح و تبیین احکام امضایی و تاسیسی اسلام و رسول خدا(ص ) در تقویت و تفویض نقش محول به زنان جامعة اسلامی است که با روش توصیفی ـ تحلیلی متکی بر منابع تاریخی به پرسش های مطرح پاسخ مستدل داده خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
آنچه مقرر است این مقاله بدان بپردازد، تشریح و تبیین احکام امضایی و تأسیسی اسلام و رسول خدا(ص ) در تقویت و تفویض نقش محول به زنان جامعة اسلامی است که با روش توصیفی ـ تحلیلی متکی بر منابع تاریخی به پرسش های مطرح پاسخ مستدل داده خواهد شد.
بـا توجـه بـه اینکه فعالیت های اجتماعی بانوان نسبت به سطح طبقاتی ایشان متفاوت بود و انتظارات جامعـه نیز براساس هنجارهای جامعه تفاوت داشت ، خداوند فعالیت های بـانوان مرجـع اسـلامی را، کـه شامل زنان خاندان نبی (ص ) می شدند، برای حفظ جایگاه ایشان با محـدودیت هـای بیشـتری ، از جمله تعاملات اجتماعی ، از پشت حجاب و پرده مطرح کـرده و آن را دلیلـی بـر طهـارت قلبـی طرفین بیان کرد (احزاب / ٥٣).
معرفت بانوان در مدینه بدان سطح رسید که به دلیل نازل نشدن آیـات در شأن زنان نزد پیامبر(ص ) لب بـه اعتـراض گشـودند [١٧، ج٢، ص١٤٩ و ج٥، ص ٢٠٠؛ ٣٠: ج٤، ص ٢٧٧] و خداوند متعال نیز در پاسخ بـه ایـن درخواسـت مقـام زنـان مسـلمان ، مـؤمن ، مطیع ، راست گو، صابر، خاشع ، انفاق کننده ، روزه دار و پاک دامن و ذاکر یاد خدا را مثل مـردان در این زمینه دانست و برای ایشان مغفـرت و اجـر عظـیم قـرار داد (احـزاب /٣٥).