چکیده:
کیفیت زندگی به عنوان مفهومی پیچیده در ارتباط با علوم مختلف، بسته به حوزه علمی مورد بحث، معانی متعددی دارد. امروزه کاربرد پیاده راه ها به ویژه در حفاظت از بافت های کهن شهری، جایگاه خود را در مباحث شهرسازی یافته و به عنوان ابزاری مفید در جهت حفظ فضاهای بافت شهری کهن و آشتی آن با فضاهای مدرن شهری و ساکنان آن استفاده می شود. فضایی که فرد در آن آزادانه بدون خطر تصادف با وسایل نقلیه حرکت می کند، مخصوص پیادگان است و برای ایجاد پیاده روی آسان، ضمن حفظ بافت تاریخی شهری خلق شده اند. توجه به عابران پیاده به عنوان عامل حیات بخش فضاهای شهری در طراحی این فضاها و مانعی بر متروک شدنشان ویژگی مشترک پیاده راه ها است. نمونه موردی مقاله، پیاده راه تربیت تبریز است که با روش توصیفی موردی تحت بررسی قرار گرفته است. ابتدا با استفاده از روش های کتابخانه ای اطلاعات جمع آوری شده، سپس از طریق روش میدانی، با مصاحبه و پرسشنامه، نظر عابران پرسیده شده است. در مرحله میدانی، جامعه آماری با استفاده از نرم افزار G Power با احتمال عدم برگشت پذیری برآورد شده است. شاخص های کیفیت زندگی مورد بررسی پرسشنامه شامل دیدگاه نظریه پردازان شهرسازی است که در مرحله کتابخانه ای بررسی شده و در دسته بندی های جزئی عناصری چون سرزندگی شهری، حفط هویت شهری، حفظ امنیت و... را در بر می گیرد. در نتایج، شاخص ها در دو دسته کیفیت کالبدی و اجتماعی جمع بندی شدند که نشانگر بهبود کیفیت زندگی اجتماعی در تربیت پس از اجرای این فناوری نوین است. نتایج حاصل از کیفیت های کالبدی هرچند نشان دهنده اثرات سازنده بر کیفیت زندگی از نظر کالبدی پس از کاربرد پیاده راه است، ضعف هایی نیز در برخی از شاخص ها دیده می شود. در پایان با توجه به کیفیت زندگی حاصل شده در این نمونه، راه حل هایی در بستر کیفیت های کالبدی برای این پیاده راه پیشنهاد شده است تا با افزایش کیفیت زندگی در این بافت، ضمن حفظ ماندگاری حیات بافت، بتوان آن را به عنوان الگویی زنده در بافت های مشابه مطرح ساخت.
Quality of life is an Interdisciplinary and complex concept that have numerous definitions based on the discipline context. Urban walkability and pedestrian pathways are proven to be integral aspects of urban life nonetheless means for preserving historical urban fabric by more humane usage of urban space. Urban walkability affords to fill the gap between modern and traditional cities by reconciling old and new movement and transit patterns. When it comes to historic urban fabric conservation، creating urban pedestrians spaces promotes longer people presence while reducing motor vehicles dependent transportation. This study through a descriptive- analytic case study method together with field study، pedestrians’ questionnaires investigates whether or not Tarbiyat urban promenade in the central historical fabric of Tabriz city affects urban space quality as well as walkability. A G Power software for sampling with not reversible probability together with 250 questionnaires is reviewed. The Analysis of physical aspects of pedestrian pathway shows both positive and negative impacts on quality of pedestrian's life. The study confirms that Tarbiyat promenade is one of successful experiences respecting social satisfaction and the quality of the urban environment. Different aspects of spatial quality including accessibility، aesthetics، urban landscape، pavement، furniture، urban characteristics، human scale، light and user behavioral qualities found to be major indicators for pedestrians’ satisfaction. However، high human density and limited access to vehicles space and few other factors worked against spatial satisfaction. By balancing the positive and negative indicators one may propose a pattern for successful pedestrian promenade pathways for Iranian cities particularly within historical urban fabrics.