چکیده:
سرمایه فرهنگی ، پیوند نزدیکی با ناهنجاریهای ترافیکی رانندگان دارد؛ اما این رابطه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است . هدف پژوهش حاضر این است که این رابطه را مورد واکاوی قرار دهد. روش به کاررفته در این پژوهش ، روش پیمایشی است . جامعه آماری تحقیق ، رانندگان شهر یاسوج هستند که ٣٨٠ نفر از آنان به عنوان اندازه نمونه ، تعیین و با استفاده از نمونه گیری ١ تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق جهت سنجش ناهنجاریهای ترافیکی رانندگان، پرسش نامه رفتار رانندگی منچستر (١٩٩٠) است و ابزار تحقیق جهت سنجش سرمایه فرهنگی ، پرسش نامه پژوهش گرساخته است که با تاکید بر سرمایه فرهنگی عینی ، طراحی شده است . این پرسش نامه با استفاده از اعتبار سازه به روش تحلیل عاملی ، تعیین اعتبار شده و با استفاده از همسانی درونی به روش کودر-ریچاردسون تعیین پایایی شده است . براساس یافته های تحقیق ، رابطه منفی و معناداری بین سرمایه فرهنگی و ناهنجاریهای ترافیکی رانندگان وجود دارد و طی آن با افزایش سرمایه فرهنگی از میزان ناهنجاریهای ترافیکی کاسته می شود. با این تفاصیل ، نتیجه گیری اساسی پژوهش حاضر این است که با ارتقای سرمایه فرهنگی رانندگان، می توان ناهنجارهای ترافیکی رانندگان را تسکین بخشید.
خلاصه ماشینی:
"به علاوه ، نتایج پژوهش احمدی (١٣٩٠)، نشان داد بیش از ٩٥درصد رانندگان مورد بررسی در شهر یاسوج ، در طی سه ماه قبل از انجام تحقیق ، به نوعی مرتکب ناهنجاری های ترافیکی شده بودند.
یافته های تحلیلی جهت بررسی رابطه دو متغیر میزان سرمایه فرهنگی و ناهنجاری های ترافیکی در بین رانندگان شهر یاسوج ، از ضریب هم بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده 8 است که نتایج در جداول زیر ارائه شده اند.
جدول شماره ٣- تبیین ناهنجاری ترافیکی برحسب مجموع متغیرهای مستقل متغیرها R Sig F R2 t Beta B Sig 10 سرمایه فرهنگی 0/000 4/9 0/254 1/4 سن 0/652 0/45 0/043 0/10 جنسیت 0/013 -2/5 -0/13 -8/7 0/000 9/4 0/12 0/347 وضع تاهل 0/074 -1/8 -0/10 -5/1 سابقه اخذ گواهینامه 0/249 -1/8 0/10 0/32 مقدار ثابت 83/7 0/000 13/6 - بحث و نتیجه گیری ناهنجاری ترافیکی یا تخطی از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در جامعه ایران به ویژه در بین رانندگان ، شیوع بالایی دارد.
مهدوی و آقایی (١٣٩٠) که نشان دادند، با افزایش سرمایه فرهنگی ، تعهد اجتماعی شهروندان به مسائل شهری بیشتر می شود، علی زاده اقدم و صالحی (١٣٩١) که نشان دادند، سبک ١١ زندگی فرهنگی رانندگان رابطه معناداری با رفتار ترافیکی آنها دارد و بالاخره نتایج پژوهش ناگلر (٢٠١١) که نشان داد، رابطه معناداری بین سرمایه اجتماعی و امنیت جاده ای وجود دارد و با افزایش سرمایه اجتماعی ، از تعداد تصادفات ترافیکی ، مرگ ومیرهای ترافیکی ، مصدومیت های جدی ترافیکی و مرگ ومیر عابران پیاده ، کاسته می شود، هم خوان است و آنها را تایید می کند."