چکیده:
برده داری در شبه قارة هند، تابعی از شرایط گوناگون مذاهب و نظام اجتمـاعی و حقـوقی است ، این امر منجر به نظامی پویا مطابق با دوران اجتماعی ـ سیاسی خاص خود است . هدف اصلی مقاله در پی بازتعریفی از بردگی ، ذیل عنوان بردهداری خانگی است که در مطالعات تاریخ اجتمـاعی و نظـام برده داری اسلامی کمتر بدان پرداخته شده است . در اسناد بدست آمده از شـهر الله آبـاد در شـمال هنـد، اشکال پراکنده ای از نظام برده داری در قالب مفاهیم خویشاوندی شکل گرفت ؛ بـه نحـویکـه بردگـی خانگی در «پیوستار خویشی » تداوم یافت . در این نظام ، بـرده داری بازتـاب فراینـدی از «کالاشـدگی » و «مالکیت » است . افزون بر آن ، در این اسناد سعی شده است تا با واکاوی استعاره ها و مفـاهیمی ، همچـون بردگان ـ مقاطعه ای، بردگان ـ فروشی ، بردگان ـ هبه ای، بردگان ـ بدهی ، و بردگان ـ نکاحی ؛ زمینه هـای پژوهشی و خوانشی تازه از این نوع نظام برده داری فراهم آید. همچنین نتایج برآمده ، ما را در مواجهه بـا مولفة ارادی برده داری و مقولات تجاری و غیرتجاری بردگان خانگی قرار می دهد. مدعیات ما در ایـن مقاله مشخصا بر اساس زمان بندی اواخر تیموریان هنـد، سـدة هیجـدهم و نیمـة نخسـت سـدة نـوزدهم میلادی (تحت نفوذ بریتانیا)، پی ریزی شده است . تاکید مـی شـود مباحـث حقـوقی ـ فقهـی بـرده داری اسلامی خارج از موضوع مقاله است .
خلاصه ماشینی:
برده داری خانگی در اسناد الله آباد؛ اواخر دورة تیموریان هند 1 مهرداد رمضان نیا برده داری در شبه قارة هند، تابعی از شرایط گوناگون مذاهب و نظام اجتمـاعی و حقـوقی است ، این امر منجر به نظامی پویا مطابق با دوران اجتماعی ـ سیاسی خاص خود است .
در اسناد بدست آمده از شـهر الله آبـاد در شـمال هنـد، اشکال پراکنده ای از نظام برده داری در قالب مفاهیم خویشاوندی شکل گرفت ؛ بـه نحـویکـه بردگـی خانگی در «پیوستار خویشی » تداوم یافت .
Athar Ali (2006), Mughal India: Studies in Polity, Ideas, Society and Culture, New Delhi: Oxford University Press, p.
پیشینة تحقیق برده داری در شبه قارة هند تابعی از شرایط گوناگونی مذاهب و نظام اجتماعی و حقوقی است ؛ به نحویکه این امر به نظامی پویا مطابق با برهة اجتماعی ـ سیاسی خاص خود بدل می شد.
4 Indrani Chatterjee (1999) Gender, Slavery and Colonial India, Delhi: Oxford University Press, p.
کارکرد برده داری /بردگی خانگی (زنان برده در اجتماع هندو و مسلمان ) اکثر بردگان خانگی (اسناد الله آباد) را زنان تشکیل می دهند که به دو منظور عمـده در امـور کارهای خانه و لذت جویی های جنسی مورد بهرهکشی قرار می گرفتند.
اسناد ناظر به برده داری خانگی در این دوره و شیوة حق مالکیـت بردگان و مناسبات شرعی است .
همچنین در بازخوانی این مجموعه اسناد ذیل مولفة برده داری ارادی ، ممکن است بردگی در دو مقولة ١.
Chatterjee, Imdrani (1999), Gender, Slavery and Colonial India, Delhi: Oxford University Press.