چکیده:
با نگاه روان شناختی، رای دادن به عنوان یک رفتار سیاسی، همان ابراز نگرش اجتماعی در حوزه عمل سیاسی است . نگرش های سیاسی در سایه استدلال هایی ابراز میشوند که بیانگر نوع و سطح درگیریهای برخاسته از نیازها و آرمان های مشارکت گنندگان است . در مباحث نگرش ها در روان شناسی اجتماعی دو گرایش ابزاری و ابرازگر- ارزشی مفهوم سازی شده است که به ترتیب دو نوع درگیری پیامدی و ارزشی را به بار میآورد. گرایش ارزشی به ویژگیهای شخصیتی مربوط است . به منظور دسته بندی و الگوپردازی استدلال های منتهی به رفتار رای دهی بر پایه درگیریهای مبتنی بر نگرش ، در یک مطالعه کیفی، با مراجعه به ٣٤٥ نفر از کسانی که دست کم یکبار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند پیرامون انگیزه و انتظاراتشان از منتخب مورد نظر مصاحبه شد. بیش از ٣٠٠٠ استدلال جمع آوری و پس از عملیات پالایشی به ٦٠٩ گویه کاهش یافت . استدلال ها در چهار گروه در قالب یک جدول ٢×٢، بر پایه سطح و نوع درگیری دسته بندی شدند. نتایج نشان داد الگویی از سوگیریهای استدلالی بر پایه سطح و نوع درگیریهای مبتنی بر نگرش قابل تمایز است : سوگیریهای نخبگان ، متعهدان ، نیازگشا، و شخص -محور؛ که به ترتیب بر محور مطالبات مدنی، فرهنگی-ایدئولوژیک ، اقتصادی- معیشتی، و روان شناختی قابل شناسایی است .
خلاصه ماشینی:
الگوی روان شناختی استدلال های رأی دهندگان در انتخابات سیاسی بر پایه مفهوم درگیری محمدعلی حکیم آرا 1 تاریخ وصول : ٩٤/٥/٢٥ تاریخ پذیرش : ٩٤/٩/٢٢ چکیده با نگاه روان شناختی، رأی دادن به عنوان یک رفتار سیاسی، همان ابراز نگرش اجتماعی در حوزه عمل سیاسی است .
به منظور دسته بندی و الگوپردازی استدلال های منتهی به رفتار رأی دهی بر پایه درگیریهای مبتنی بر نگرش ، در یک مطالعه کیفی، با مراجعه به ٣٤٥ نفر از کسانی که دست کم یکبار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند پیرامون انگیزه و انتظاراتشان از منتخب مورد نظر مصاحبه شد.
چه ، در روان شناسی سیاسی ٣، حوزه ای که به مطالعه مبانی روان شناختی رفتار سیاسی اختصاص دارد، انتخاب و رأی دادن به عنوان یک عمل اجتماعی به خودی خود مهم نیست ، بلکه بنیادهای روان شناختی استدلال هایی اهمیت دارند که بیانگر کیفیت (نوع ) و سطح درگیری ٤ افراد با انتخابات است .
با نظر به این که رأی دادن به گونه ای همان ابراز نگرش است ، و نگرش ها به نوبه خود با نوع درگیری و کیفیت جستجوی اطلاعات رابطه دارد، میتوان انتظار داشت با استفاده از این متغیرها به الگویی روان شناختی از طبقه بندی استدلال هایی دست یافت ؛ استدلال های برخاسته از مطالبات مدنی، فرهنگی، اقتصادی-معیشتی، و روانشناختی رأی دهندگان .
(1965), "The Impact of Television Advertising: Learning Without Involvement," Public Opinion Quarterly, 29 (Fall), 349-356.
M. (2003) The dynamics of persuasion: Communication and attitudes in the 21stcentury 2nd, Lawrence Erlbaum Associates, Inc , Mahwah, NJ Petty, R.
Communication and persuasion: Central and peripheral routes to attitude change.
The psychology of ego-involvements: Social attitudes and identifications Wiley, New York.