چکیده:
برای درک مفاهیم قرآن و رسیدن به مفهوم باطنی آیاتش، دو واژه «حقیقت» و «مجاز» دست کم از قرن دوم هجری به عرصه ادبیات قرآنی وارد شده و در مقابل هم قرار گرفته اند. واژه مجاز را نخستین بار ارسطو تعریف کرد، ولی آن اصطلاح در جهان اسلام، از قرن سوم تا قرن پنجم، بر سه معنای اصطلاحی دلالت داشته است: ابتدا به معنای راه و روش بیان معنی آیات و رسیدن به مفهوم آن ها بوده، و بعد از آن معنی عام پیدا کرده که مشتمل بر راه های بیان سخن بوده است، و سرانجام به معنای رایج و اصطلاحی آن در علم بیان به کار رفت که در مقابل اصطلاح بلاغی حقیقت قرار دارد؛ یعنی «کلمه ای است که در غیر معنی موضوع له خود در اصطلاح تخاطب به کار رود، درحالی که با قرینه ای همراه است که مانع اراده معنای اصلی آن می شود». از زمان بروز معنای سوم، بعضی، مجاز را به طور کلی و بعضی آن را درخصوص صفات خداوند و بعضی وجود آن را در کلام الهی منکرند. سلفی ها و ظاهرگرایان منکر وجود مجاز در قرآن اند؛ ابن تیمیه از بارزترین آن هاست و اعتقاد دارد بحث حقیقت و مجاز، باطل، و همه کلام خدا و رسول(ص) حقیقت است. در مقابل این تفکر، جمهور علمای لغت و علم بلاغت و اصول و تفسیر، با دلایل نقلی و عقلی بر این باورند که انکار مجاز در قرآن و زبان، از روی جهالت و لجاجت و یا مغرضانه بوده است و پایه علمی ندارد.
To understand the concepts of Holy Qur'an and finding the inner meanings of its verses, the words "Reality" and "Trope" have been entered the field of Qur'anic literature acting against each other from at least the second Hijri century. Trope was firstly defined by Aristotle, but this term has been implied three meanings in Islam world, from 3rd up to 5th Hijri centuries: it was firstly "the way of expressing the meaning of verses and understanding their implications." Then, it was used with a more general meaning, including the ways of speech, and finally as a common term of rhetoric which stood against the rhetoric term of Reality, "a word or expression used in a figurative sense, or; a word, phrase, or image used in a new and different way in order to create an artistic effect". Since the introduction of the third meaning, some commentators denied trope totally, and some of them denied it in relation with divine attributes or in God's words. The Salafists and apparentists denied trope in Qur'an. Ibn – Taymiyyah was one of their famous figures who rejected the discussion of "Reality and Trope" absolutely, and believed that all the words of Allah and the prophet are real. In return, most scholars of rhetoric, methodology and interpretation believe, on the basis of rational reasons, that the denial of trope in Qur'an and language is the result of ignorance and obstinacy with no scientific foundation.