چکیده:
زمینه: آنچه برای آینده مورد نیاز است پرورش مهارت تفکر خلاق است. در این راستا بهبود و ارتقاء تفکر خلاق در کودکان، به عنوان یکی از مهارت های مورد نیاز عصر ارتباطات، مستلزم تناسب و به کارگیری الگوها و روش های طراحی آموزشی نوین است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی های آموزشی گروهی مبتنی بر الگوی محیط یادگیری سازنده گرا بر پرورش مهارت تفکر خلاق کودکان پیش دبستانی صورت گرفته است.
روش: این پژوهش به روش نیمه تجربی و با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کودکان دختر و پسر مراکز پیشدبستانی تحت پوشش بهزیستی شهر همدان در سال تحصیلی 94-1393 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی به تعداد 24 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.در ابتدا از آزمون هوشی وکسلر به صورت انفرادی برای هر دانش آموز اجرا شده است و پس از نمره-گذاری بر اساس نمرات این آزمون، کودکان به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای گردآوری داده ها، ابتدا از آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب به عنوان پیش آزمون برای هر دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. بازی های گروهی مبتنی بر محیط یادگیری سازنده گرا به مدت 8 جلسه تنها در گروه آزمایش توسط کودکان اجرا شد. در پایان آموزش، مجددا از دو گروه پس آزمون خلاقیت به عمل آمده است.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش به سبک بازی های گروهی بر پرورش مهارت تفکر خلاق کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد.
بحث و نتیجه گیری: نقش بازی آموزشی گروهی در روند رشد جسمانی و روحی- روانی کودکان انکارناپذیر است. آموزش لذت بخش، رویکردی است که در آن کودکان بازی می کنند و یادگیری با فعالیت های لذت بخش صورت می گیرد. از دیدگاه روان شناسی، بازی کار کودک است و بر همه جنبه های رشد کودک از جمله جنبه های بهداشتی، روانی، افزایش مهارت در برنامه ریزی، توانایی حل مساله، خلاقیت، دست یافتن به دور اندیشی، رشد زبان و بخصوص تفکرخلاق موثر است. این پژوهش نیز نشان دادکه آموزش به سبک بازی های گروهی میتواند با روندی خوشایند و لذتبخش، مهارت تفکر خلاق کودکان را افزایش دهد.
Background: Training creative thinking skill is what is needed for the future. In this way, improvement and enhancement of creative thinking in children, as a necessary skill in the age of communication, is a required proportionality and applying new educational designing patterns and methods.
Purpose: The present research has been conducted with the aim of investigating the effect of educational group game based on constructivist learning environment pattern on training creative thinking skill of preschool children.
Method: This semi-empirical research has been implemented using pre-test and post-test control group. Statistical population of the study consisted of the children of preschool institutions under the guise of State Welfare Organization of Iran in Hamadan city in school year of 2013- 2014 which were selected using randomized cluster sampling method equal to 24 individuals in two groups of test and control. Form B of Torrance test of creativity thinking as pre-test and post-test was used in order to measure components of creativity, and group games were run for eight sessions just in test group.
Results: Results of covariance analysis indicated that training in the style of group games has some effect on training creative thinking skill of preschoolers.
Discussion and conclusion: Training in the style of group games can increase children’s creative thinking skill by a pleasant and enjoyable process.
خلاصه ماشینی:
"طراحی آموزشی دوره براساس الگوی محیط یادگیری سازندهگرا برای پرورش مهارت تفکر خلاق کودکان یافتههای پژوهش بهمنظور تجزیه وتحلیل دادههای حاصل از پژوهش ابتدا در بخش توصیفی، با بیان شاخصهای میانگین و انحراف استاندارد گروههای مورد مطالعه، به توصیف کلی موقعیت پرداخته و سپس با توجه به پیشفرضهای روشهای آمار استنباطی، عملیات تحلیل کوواریانس اجراشد.
نتایج تحلیل کوواریانس مربوط به نمره مهارت تفکر خلاق همانطور که پیداست، سطوح معناداری بهدست آمده از تأثیر متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته کمتر از 05/0 است، لذا با احتمال 5% خطا، آموزش به سبک بازیهای گروهی بر مهارت تفکر خلاق (سیالی، ابتکار، انعطافپذیری و بسط) کودکان مؤثر است.
بنابراین نتایج تحلیل کوواریانس برای آزمون فرضیه فرعی دوم پژوهش نشان میدهد آموزش به سبک بازیهای گروهی بر مهارت سیالی کودکان تأثیر دارد.
نتایج بهدست آمده از اثر اصلی گروه نشان داد که گروه تأثیر معناداری بر متغیر وابسته داشته است لذا نتایج تحلیل کوواریانس برای آزمون فرضیه فرعی چهارم پژوهش نیز نشان میدهد آموزش به سبک بازیهای گروهی بر مهارت انعطافپذیری کودکان تأثیر دارد.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیهای گروهی مبتنی بر محیط یادگیری سازندهگرا بر افزایش مهارت تفکر خلاق کودکان پیشدبستانی صورت گرفت.
همچنانکه در این پژوهش نیز یافتهها حاکی از آن است که طراحی آموزشی بازی مبتنی بر الگوی محیط یادگیری سازندهگرا میتواند مهارت تفکر خلاق کودکان را ارتقا دهد.
Creativity, innovation, Learning and knowledge Management in the Process of Service Development–Results from a Survey of Experts Journal of Applied Psychology, 90(50), 774-79."