چکیده:
ظهور و گسترش رسانه های جدید به عنوان بخشی از جهانی شدن فرهنگی، تغییرات و تحولات گوناگون در حوزه های مختلف را به همراه داشته است. مذهب از مهم ترین حوزه هایی است که در معرض این تغییر و تحول قرارگرفته است. در این راستا، پرسش اصلی این است که «ظهور و گسترش رسانه های جدید چه تاثیری بر جایگاه مذهب داشته است؟». به استناد شواهد و یافته های اسنادی، توصیفی و تحلیلی موجود نشان خواهیم داد که جهانی شدن فرهنگی و رسانه-های جدید با وجود داشتن پیامدهای منفی، مروج امت واحد اسلامی و نزدیک کننده ی آنها به یکدیگر است. در واقع ادعای ما در این نوشتار این است که: فرایند جهانی شدن فرهنگی و گسترش رسانه های جدید اجتناب ناپذیر است؛ باوجود چالش ها و بحران هایی که به همراه دارد و با مدیریتی که از سوی امپریالیسم غرب می شود، امکانات و فرصت هایی را برای شبکه ای شدن دین، همبستگی و هویت یابی مسلمانان فراهم می کند. استفاده از این فضا و امکانات تقویت کننده و مروج امت واحد اسلامی و زمینه ساز جهانی شدن اسلام خواهد بود. در این راستا، فرضیه ی پژوهش حاضر چنین صورتبندی شد: «رسانه های جدید با ویژگی هایی چون سرعت، فراگیری، حضور همه جایی، همزمانی، شفاف سازی و... امکانات و فرصت هایی را از یک سو برای گسترش، تبلیغ، ترویج و تقویت ارزش های دینی و امت واحد اسلامی، و از سوی دیگر نقد و رد حمله ها و تبلیغ های منفی پروژه جهانی سازی را فراهم می کند».
The spread of new media as a part of cultural globalization has some various changes in some different realms. Religion is one of these areas that are most vulnerable to these changes. In this context، the main question is، what impact has the spread of new media، on the role of religion? According to documentary evidence and findings of descriptive analysis way، we will show that although the cultural globalization and new media have some negative consequences، but they are promoters of Islamic union and make them near to each other. We claim in this paper that the process of cultural globalization and the spread of new media unavoidable and despite the challenges and crises that is associated with the management of the West imperialist، it provides opportunities to Muslims Convergence. Use of this space and facilities in globalization will promote the strength and the unity of Islam. In this regard، the study hypothesis was formulated: " new Media by some features such as speed of learning، where the presence، concurrency، and making clear provide some opportunities to expand Islam and advertise or enhance the Islamic values On the one hand، and on the other hand rejected the criticism and attacks - and negative publicity which globalization provides.
خلاصه ماشینی:
"در واقع ادعای ما در این نوشتار این است که: فرایند جهانیشدن فرهنگی و گسترش رسانههای جدید اجتنابناپذیر است؛ باوجود چالشها و بحرانهایی که به همراه دارد و با مدیریتی که از سوی امپریالیسم غرب میشود، امکانات و فرصتهایی را برای شبکهایشدن دین، همبستگی و هویتیابی مسلمانان فراهم میکند.
در واقع، ابو در این کتاب سعی دارد تا به طرح برخی از پرسشهای انتقادی در مورد اینترنت بپردازد: با حضور اینترنت چه مفاهیم و برداشتهای جدیدی دربارهی هویت ملی پدید خواهد آمد؟ آیا این تکنولوژی با فراهمکردن فرصت مشارکت در طیف وسیعی از فعالیتهای منطقهای و جهانی برای مردم سراسر جهان یک جهانگرایی واقعی ایجاد خواهد کرد؟ آیا تمامی ملتها در ایجاد این بزرگراه اطلاعاتی فعالانه شرکت خواهند داشت یا اینترنت تنها به تکثیر و تشدید نابرابریهای مزمن تکنولوژیک جهانی خواهد پرداخت؟ آیا همکاریهای جهانی سایبر، شیوههای بهتری برای اداره و شریکشدن در منابع درون ملتها و میان ملتها ارائه خواهند داد؟ آیا اینترنت شکاف تکنولوژیک و فاصله دانش را میان کشورهای غنی و فقیر (از لحاظ تکنولوژی) کاهش خواهد داد؟ گیدنز در آثار خود با استفاده از مفاهیمی نظیر جدایی زمان و مکان و ازجاکندگی، به برخی از ویژگیهای مثبت و منفی مدرنیته، جهانیشدن و فناوریهای جدید اشاره میکند.
با توجه به شواهد و یافتهها نشان دادیم که چگونه در فضای جدید، دین شبکهای شده است و به امکاناتی که فضای جدید با ابزارهای جدید فراهم ساخته است، در چند محور اشاره کردیم: کارکرد همبستگی بخش و هویتیاب، بازسازی مجدد، اطلاعرسانی و اطلاعیابی، کارکرد آموزشی و خدماتی از مهمترین فرصتهایی بود که با توجه به ابزارهای جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی به گسترش و تقویت اسلام در عصر جهانیشدن کمک کردهاند."