چکیده:
کتاب درسی می تواند نقش مهمی در انتقـال ارزشهـای انقـلاب اسـلامی داشته باشد و دانش آموزان را با انقلاب اسلامی و ارزشهـای مربـوط به آن آشنا سازد. حاضر مبتنی بر پژوهشی اسـت کـه باهـدف تحلیـل کتابهای درسی به منظور ارائه راهبرد برای نهادینه کـردن ارزشهـای انقـلاب اسـلامی در دانـش آمـوزان انجامشـده اسـت . روش پـژوهش ، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است ، جامعـه پـژوهش نیـز شـامل کلیـه کتابهای درسی است که از میان آنها کتابهایی که بـه ایـن موضـوع مرتبط میباشد مورد بررسی واقع شدهاند. عمدهترین یافته های پژوهش این است که در دوره ابتدایی بیشترین درصد ارزشهای انقلاب اسلامی به تعلیمات اجتماعی اختصاص دارد و کمترین میزان مربـوط بـه درس هدیــــه های آســــمان میباشــــد. همچنــــین در دوره راهنمــــایی (اول متوسطه )تاریخ درصد بیشترین واژگان مربـوط بـه انقـلاب اسـلامی را پوشش داده است و تعلیمات اجتماعی کمترین میباشـد و در دوره دوم متوسطه بیشترین مفاهیم مربوط به کتـاب تـاریخ و کمتـرین بـه کتـاب ادبیات تعلق دارد. بر اساس بررسی به عمل آمده و کاستیهای موجود در پایان پیشنهادهایی برای بهبود کتابهای درسی بیان شده است .
خلاصه ماشینی:
پرسش های پژوهش - تا چه میزان درمحتوای کتابهای درسی بـه انقـلاب اسـلامی(تبیین ارزشهـای انقـلاب اسلامی) توجه شده است ؟ - در ارائه مفاهیم مربوط به انقلاب اسـلامی در کتابهـای درسـی تـا چـه میـزان بـه ابعـاد مختلف حیطه های علم ، عمل و تفکر توجه شده است ؟ - در محتوای کتابهای درسی در ارتباط با مفاهیم انقلاب اسلامی تاچه میـزان بـه اصـول برنامه ریزی توجه شده است ؟ - بر اساس نتایج بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی و با عنایت به اصـول برنامـه ریـزی درسی چه راهبرهایی برای نهادینه نمودن تجارب علمی و عملی انقلاب اسـلامی و محتـوای کتابهای درسی میتوان پیشنهاد کرد؟ جامعه آماری جامعـه آمـاری ایـن پـژوهش عبـارت از کلیـه کتابهـای درسـی در دوره ابتـدایی، راهنمایی و متوسطه میباشد / نمونه آماری روش نمونه گیری انتخابی و هدفمنـد اسـت و کلیـه کتابهـای درسـی دوره ابتـدایی ، راهنمایی و متوسطه که با موضوع پـژوهش تناسـب دارنـد بـه عنوان نمونـه انتخـاب و مـورد بررسی و تحلیل قرار گرفتـه اسـت .
- در ارائه مفاهیم مربوط به انقلاب اسلامی در کتب درسی تا چه میزان بـه ابعـاد مختلف حیطه های علم ، عمل و تفکر توجه شده است ؟ از نتایج به عمل آمده میتوان نتیجـه گرفـت کـه کتابهـای درسـی در دوره ابتـدایی از منظر انقلاب اسلامی ازلحاظ هدف شناختی و علمی نسبت به سایر اهداف بـا ٣٠٤ مـورد در بالاترین سطح بوده است و اهداف تفکـر در ایـن دوره دیـده نشـده اسـت و فعالیـت نیـز ٣٥ مورد میباشد.