چکیده:
داستان ماتی و پدربزرگ اثر روبرتو پیومینی، داستانی نمادین و کودکانه با درونمایه مرگ است . شخصیت اصلی داستان که با مرگ پدربزرگ روبه رو میشود، طی سفری آیینی، از اسرار مرگ آگاهی مییابد و این سفر منجر به رسیدن او به فردیت و تقویت درون و تولد دوباره میشود. در این مقاله با توجه به رویکرد روان شناسی تحلیلی و با تکیه بر نقد کهن الگویی به تحلیل این سفر پرداخته شده است . نظام نمادین داستان ، در فضایی عاطفی نمادها را چون کارمایه های روانی و پویا و موادی موثر و نزدیک به تخیل کودکانه به کار گرفته است . رمزگشایی نمادهای داستان نشان میدهد که ماتی الگوی قهرمان ، پدربزرگ الگوی پیر خردمند، رودخانه ، نماد زندگی و سمت چپ آن ناخودآگاهی و کشف راز مرگ دستاورد سفر است . سفر در یک روز کامل صورت میگیرد و این نیز نماد تمامیت و یک چرخه کامل است .
خلاصه ماشینی:
آگاهییافتن ازابعادمرگ درداستان ماتیوپدربزرگ دکتر نرگس باقری – شهروز حمیدی استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولیعصر(عج ) رفسنجان – کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه تهران چکیده داستان ماتی و پدربزرگ اثر روبرتو پیومینی، داستانی نمادین و کودکانه با درونمایه مرگ است .
رمزگشایی نمادهای داستان نشان میدهد که ماتی الگوی قهرمان ، پدربزرگ الگوی پیر خردمند، رودخانه ، نماد زندگی و سمت چپ آن ناخودآگاهی و کشف راز مرگ دستاورد سفر است .
» ماتی جواب میدهد: «منظورتان این است که او هنوز اینجا است ؟» (همان : ٨٩) کهن الگوی سفر قهرمان در داستان جوزف کمبل ، اسطوره شناس آمریکایی، که تحت تأثیر فروید و یونگ است ، در کتاب قهرمان هزار چهره ، به بسط و تبیین الگوی سفر قهرمان میپردازد و مفهومی به نام «اسطوره یگانه » را معرفی میکند که هسته اصلی آن ، سه مرحله جدایی، تشرف و بازگشت است ؛ قهرمان انتخاب میشود که از دنیای عادی و روزمره جدا شود و با گذر از مراحلی سخت و برخی آزمون ها، دستاوردی برای دیگران به ارمغان میآورد.
» (یونگ ١٣٧٨: ١٩٥) پدربزرگ ، روح خردمند و دوست ماتی در این سفر اسرارآمیز است ؛ کهن الگوی پیر فرزانه که نماد عقل ، دانش و بصیرتی والا است .
همان طور که به طرف شهرک که نماد زندگی شهری است ، پیش میروند، ماتی کوچک شدن پدربزرگ را دوباره احساس میکند، ولی این خبر را از او مخفی میکند و میگوید سنگ ریزه ای وارد کفشش شده است و او را میآزارد.