چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین بازارگرایی و عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش میانج گرایانه بازاریابی الکترونیکی و عملکرد بازار در شعب بانک ملت در منطقه پنج تهران به انجام رسید. فرضیات این پژوهش، به بررسی تاثیر بازارگرایی، بازاریابی الکترونیکی و عملکرد بازار بر عملکرد سازمان اشاره داشتند. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از مدیران و معاونین شعب منطقه پنج تهران بود که طبق آمار ماخوذه تعداد این افراد به 157 نفر می رسید. بر اساس فرمول کوکران، برای جامعه ای به این حجم، به حداقل 111 نمونه آماری نیاز بود که البته در این پژوهش، 125 نفر با روش نمونه برداری خوشه ای به عنوان نمونه های آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش، از پرسشنامه ای مشتمل بر 39 گویه استفاده گردید. روایی این پرسشنامه به دو روش صوری و تکنیک تحلیل عاملی تاییدی، و پایایی آن نیز به روش آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت. همچنین، جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. گفتنی است که این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ شیوه گرد آوری اطلاعات توصیفی می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در جامعه تحت مطالعه، بازاریابی الکترونیکی و عملکرد بازار مستقیما و بازارگرایی با میانجی گری دو متغیر پیش گفته، به صورت مثبت و معنادار برعملکرد سازمان تاثیر دارند.
خلاصه ماشینی:
با این تفاسیر، هدف پژوهش حاضر پاسخ به سؤال اصلی زیر قرار داده شد "در بانک ملت، بازارگرایی چه تأثیری بر عملکرد سازمان دارد؟ و در این میان، متغیرهای عملکرد بازار و بازاریابی الکترونیکی چگونه نقش ایفا مینمایند؟" گفتنی است که بدلیل دسترسی بهتر پژوهشگر، این پژوهش در مدیریت شعب منطقه پنج بانک ملت در شهر تهران به انجام رسید، براساس هدف کلی فوق سایر اهداف تحقیق به شرح زیر عبارتند از: شناسایی و تبیین ارتباط بین بازارگرایی و عملکرد سازمانی در بانک ملت.
با بررسی نتایج برخی از پژوهشها مرتبط با موضع پژوهش حاضر، دید بهتری نسبت به متغیرهای موجود در پژوهش، رابطه آنها با یکدیگر و با دیگر متغیرها کسب نمائیم: حسن قلیپور و همکاران (1391) در پژوهشی که با هدف بررسی تأثیر بازاریابی درونی بر بازارگرایی در بانک ملت به انجام رساندند، نتیجه گرفتند که اقدامات صورت گرفته در حوزه بازاریابی درونی، میتواند بازارگرایی را بصورت مثبت تحت تأثیر قرار دهد.
فرضیه شماره ششم پژوهش حاکی از اینست که در رابطه بین بازارگرایی و عملکرد سازمانی در بانک ملت، عملکرد بازار نقش میانجی را ایفا مینماید که با توجه به اینکه مقدار اثر کل بدست آمده برای این رابطه بزرگتر از عدد 0.
(1998), Banks retailers and their customer: a relationship marketing perpective, International Journal of bank marketing, Vol. 16.
J. (1969), Congruence relationships between selfimages and product brands, Journal of Marketing Research, Vol. 6, pp.