چکیده:
هدف: با وارد شدن فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در بافت کتابخانهها و گسترش خدمات الکترونیکی، توجه به کیفیت خدمات الکترونیکی و ارزیابی آن اهمیت بیشتری یافته است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیکی کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد از دیدگاه کتابداران، بهعنوان خدمت دهندگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهعنوان کاربران آنها است.
روش: در این پژوهش برای بررسی دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کتابداران در خصوص کیفیت خدمات الکترونیکی کتابخانههای دانشگاه فردوسی، از پرسشنامهای تلفیقی از مدلهای ارزیابی کیفیت خدمات استفادهشده است. این پرسشنامه متشکل از هشت بعد و ۸۴ گویه است و در دو سطح، کیفیت خدمات موجود و کیفیت خدمات مورد انتظار را میسنجد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد کیفیت خدمات الکترونیکی ارائهشده در کتابخانههای دانشگاه فردوسی نتوانسته است سطح انتظارات دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه را برآورده سازد؛ بنابراین ارتقای سطح کیفیت خدمات الکترونیکی و نزدیک شدن به خواستههای دانشجویان باید مدنظر قرار گیرد.
Purpose: With the entrance of information and communication technologies (ICT) in the context of libraries and with the development of electronic services، the evaluation of these kinds of services has become more important. The purpose of this study was to evaluate the quality of electronic services at the libraries of Ferdowsi University of Mashhad (FUM) form the point of view of librarians –as the service providers and the higher education students as the users
Methodology: In order to study the perspectives of the users and the librarians towards the quality of electronic services، an integrated questionnaire including eight dimensions and 84 items with the two levels of perceived and expected service quality was used.
Findings: The findings of this study indicate that the quality of electronic services had not met the expectations of the users; thus، the quality of electronic services needs to be improved to meet the users' expectations.