چکیده:
هدف این پژوهش تحلیل مبانی دینی «حفاظت از محیط زیست» به عنوان یک هدف تربیتی با شیوه توصیفی، تحلیلی و استنتاجی است. روش توصیفی ـ تحلیلی را میتوان به صورت یک پیوستار در نظر گرفت که با توصیف آغاز می شود و به تحلیل و در نهایت استنتاج می انجامد. ماهیت پژوهش کیفی و از نوع تحقیقات بنیادی است. داده های مورد نیاز، از منابع کتابخانه ای و الکترونیکی استخراج گردیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که دانش و اطلاعات محیط زیستی نقش تعیین کننده ای در ایجاد نگرش و بروز رفتارهای مناسب محیط زیستی دارند و تولید این دانشها در قالب هدف تربیتی از وظایف نظام آموزشی است. حفاظت از محیط زیست به عنوان یک هدف تربیتی باید مبتنی بر مبانی دینی باشد؛ زیرا طبیعت از منظر قرآن، مخلوق مستمر خداوند، نظاممند، هدفمند، آیت و تجلی صفات و اسماء الهی است که بر اساس تدبیر حکیمانه الهی اداره میشود و از سوی دیگر، از دیدگاه قرآن، طبیعت مسخر و در اختیار انسان است.
The aim of this study is to analyze religious
principles of “environmental protection" as a
training goal through a descriptive, analytic,
deductive approach. The appendix which begins
with description and results in the analysis and
deduction. The essence of the research is
qualitiative, and its type is fundamental research.
Required data were gathered from electronic and
library resources. The results of the study
revealed that environmental knowledge has an
important role in attitude framing and subsequent
behavior appropriate to the environment. In
addition, generating such attitudes in the framework
of training goal is among the responsibilities
of education system. The environmental
protection as a goal of education should be based
on religious grounds because nature, based on the
holy Quran- as a God's creation- is systematic,
purposeful, and also is manifestation of the
divine names and attributes and is governed by
divine wisdom. Furthermore, the nature is at the
service of human beings based on Quran.