چکیده:
در نظام بودجهریزی متداول در موسسههای آموزش عالی، بودجه بر اساس عوامل متعددی نظیر تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی، کادر ستادی تعیین میشود، یعنی تخصیص هزینهها بر اساس یک معیار حجمی انجام میشود و هیچگونه تفکیکی بین انواع هزینههای دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی صورت نمیگیرد. همچنین میزان هزینههای فعالیتها برای تمامی دروس یکسان در نظر گرفته میشود. این در حالی است که هزینه برخی دروس توسط منابع مازاد حاصل از ارائه دروس دیگر پوشش داده میشود. از سوی دیگر، به استناد ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که اعتبارات هزینهای دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی دولتی بر اساس قیمت تمام شده به آنها اختصاص خواهد یافت و با توجه به توسعه همهجانبه موسسههای آموزش عالی در کشور، نیاز به بهبود شیوههای کنترل و مدیریت منابع مالی در آن توجه بیشتری را نسبت به قبل طلب میکند، این امر میتواند موجب تمرکز بیشتر دانشگاهها به مقوله کارایی و اثربخشی منابع مالی شود. تنها راه تحقق این اهداف، استقرار سیستم حسابداری ABC در بودجه ریزی موسسههای آموزش عالی است. ویژگی و وجه تمایز این نظام از نظام بودجهریزی موجود، تاکید روی اهداف، نتایج و محصول هر یک از اقلام هزینهای و افزایش قدرت پاسخگویی دانشگاهها است. با این توصیف، نوشتار حاضر سعی دارد مراحل اجرایی استقرار این نظام بودجهریزی در مراکز پیام نور را تشریح کند.
The conventional budgeting system in institutions of higher education, the budget is based on several factors such as the number of students, faculty, staff, staff determined, That allocation is performed according to a standard volume with no distinction between the types of costs are not students of different academic disciplines. Also, the costs of activities for all courses are considered equal. While the cost of some additional resources from courses offered by other subjects covered. On the other hand, according to Article 49 of the Fourth Economic, Social and Cultural universities and institutions of public higher education credits based on the final price will be allocated to them and due to multilateral development institutions of higher education in the country. With respect to the development of higher education institutions in the country, Requires the development of methods for the control and management of financial resources where more attention than the pre seek the could the financial resources to focus universities is going to efficiency and effectiveness of. This can lead to a greater concentration of universities towards efficiency and effectiveness of financial resources. The only way to achieve these goals, the ABC accounting system of funding higher education institutions. Ayn System distinguishing feature of the current budgeting system, emphasis on objectives, results and outputs of each of the items cost and increase the accountability of universities. In this light, this paper tries to establish administrative procedures to explain the budgeting system in Payame nor Center
خلاصه ماشینی:
استقرار سیستم حسابداری بر مبنای فعالیت در بودجهریزی دانشگاه پیام نور چکیده در نظام بودجهریزی متداول در مؤسسههای آموزش عالی، بودجه بر اساس عوامل متعددی نظیر تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی، کادر ستادی تعیین میشود، یعنی تخصیص هزینهها بر اساس یک معیار حجمی انجام میشود و هیچگونه تفکیکی بین انواع هزینههای دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی صورت نمیگیرد.
برای محاسبه این هزینههای سرانه نیاز به یک سری اطلاعات آماری خواهیم داشت: · تعداد دانشجویان به تفکیک گروه، مقاطع تحصیلی و نیمسالهای تحصیلی سال مورد نظر، · ساعات موظفی اعضای هیئت علمی به تفکیک مرتبه علمی در نیمسالهای تحصیلی سال مورد نظر، · تعداد واحدهای ارائه شده به تفکیک گروه، رشته و مقاطع تحصیلی در نیمسالهای تحصیلی سال مورد نظر، · تعداد ساعات تدریس اضافهکار اعضای هیئت علمی و استادان حقالتدریس به تفکیک مدرک تحصیلی استادان، گروه، رشته و مقاطع تحصیلی در نیمسالهای تحصیلی سال مورد نظر، · متراژ فضاهای آموزشی، پژوهشی، اداری، خدماتی و ورزشی دانشگاه در سال مورد نظر، · هزینه سالیانه و ماهیانه هزینههای غیرمستقیم و سایر هزینههای مستقیم (غیر از پرداختی به استادان) در سال مورد نظر.
عناوین برنامه ها و فعالیتهای آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز اسدآباد در سال 1390 (رجوع شود به تصویر صفحه) پس از بررسی پرداختی بابت تدریس دروس رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی، باید به تجزیه و تحلیل سایر اقلام هزینه های مستقیم برنامه ها و فعالیتهای آموزش بپردازیم.
جمع هزینههای مستقیم و غیرمستقیم سالیانه برنامهها و فعالیتهای آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز اسدآباد در سال 1386 (رجوع شود به تصویر صفحه) متوسط هزینه سرانه تحصیل یک دانشجو در نیمسال اول 91-90 جدول شماره 4 نحوه محاسبه متوسط هزینه سرانه تحصیل یک دانشجو در رشتههای مختلف تحصیلی در نیمسال اول سال 87-86 را توصیف مینماید.